För välfungerande för psykiatrin

Hej läsarlainens! Bloggen har ju legat nere nu ett tag men förhoppningsvis har ni klarat er helt utmärkt utan mig ett tag? Att bloggen legat nere har egentligen varit helt perfekt för det har gett mig lite lite andrum till att komma på två nya projekt. Ett som jag förhoppningsvis kan berätta lite om snart men kan hinta om redan nu. Tänkte ge mig på Youtube 🙂

Så till rubriken. I går var jag och min lilla familj hos psykologen för allra sista gången. Japp! Jag har beslutat mig för att avsluta den kontakten jag haft med psykiatrin i snart ett år. Därför att jag kände mig redo att hantera det mesta själv tillsammans med André så klart. Vi har fått de verktyg vi behöver för att klara av vardagen nu och känner att vi gör det ganska bra faktiskt.

Jag är så tacksam över att jag haft denna kontakt och fått den här hjälpen att försöka förstå mig själv. På min fråga om vad som är fel på mig och om jag eventuellt skulle kunna ha en diagnos blev svaret att vi alla är mer eller mindre psykopater, men att jag är för välfungerande för att psykiatrin ska ta emot mig för bedömning och därmed ge mig en diagnos.

Jag kom själv fram till att en önskan om diagnos mest troligt handlar om att känna igen sig i något men också om att få en anledning att skylla på varför jag är som jag är.

Tack vare den här kontakten har jag i alla fall kommit fram till vad jag behöver för att min vardag ska fungera och det är behov som jag helt enkelt måste acceptera att jag har oavsett diagnos eller inte.

Jag tänker ändå att det här, ett år inom psykiatrin, inte är vad någon förväntar sig när en blir gravid. Självklart är det inget en/du/jag ska förvänta sig heller. Men det var något som hände mig, som jag inte hade räknat med alls.

Känslostormarna, Dalarna,  topparna var liksom inget som jag eller vi var beredda på men jag är oerhört glad att vi tagit kontroll över vårt liv, fattat svåra beslut och jobbat med situationen för att komma dit där vi faktiskt är i dag. Med hela sommaren framför oss.

Står inte stilla och se ut över horisonten om punkten Du står på sjunker. Då drunknar du. Stå bara stilla när du vet att du har en fast punkt att stå på. Då kan du var trygg och bara andas. Gör det nu, andas. –Mikaela Granbom

SAM_0483En bild på en horisont i Thailand, som jag besökte 2011.