Om Lia skrivit ett inlägg om hennes niomånadersdag

Äj äj! Nu har jag befunnit mig utanför mammas mage i nio månader. Dom säger att det är lika länge som jag låg i magen men vad vet jag, jag minns inget av den tiden. I dag har jag fått en massa grejer. Antar att mamma och pappa tycker att det är värsta grejen att jag orkat stå ut med dem så länge eller nått sånt.

Jag började dagen med att sparka på pappa. Klockan var fem eller sex jag vet inte? Alla vuxna snackar om nån slags sommartid, vet inte vad det är för något men det blir typ ljust ganska tidigt så då vill jag kliva upp. Även om jag går och lägger mig samma tid på kvällen. Efter att ha väckt pappa så satte jag i gång att kicka mamma i ryggen. Hon verkade tycka att det vara ganska skönt för hon låg kvar och vände och vred på sig innan hon vände sig om och sa godmorgon med ett leende. Jag gillar när hon gör så men inte när hon ska hålla på och pussas. Den där morgonandedräkten alltså… hallå!?

IMG_2679

Jag fick välling som vanligt. Gillar välling men jag gillar inte att hålla flaskan. Varför skulle jag? Det är ju mysigare när jag får ligga i famnen och mamma får mata så kan jag vakna upp i lugn och ro. Efter frukost och lite lek så klädde mamma på mig och jag låg blick stilla *SKOJA!* Asroligt att vrida på sig ju för då vrider mamma tillbaka mig på en gång, känns lite som en karusell kan jag tänka mig. Har aldrig åkt en men.

I bilen spottade jag ut nappen av någon anledning som jag inte minns och började gnälla på mamma att hon skulle stoppa in den igen. Men när vi åker bil så lyssnar inte mamma lika bra på kommandon. Istället höjde hon musiken lite, ganska bra låt faktiskt. Jag glömde bort att gnälla och somnade, för att bli väckt på en gång. Antar att what comes around goes around (tänker på sparkarna i morse). Målet var IKEA och grötfrukost. Mamma åt något annat medan jag fick käka rån, hur många jag ville!

Efter en stunds fika och mitt försök att locka till mig en alternativ mamma. Ja alltså jag älskar min morsa men det fanns en annan kvinna där som jag skulle kunna tänka mig att ha lite på sidan av. Julia hette hon visst. Fast hon hade redan två ungar. Kanske bättre statistik att hänga kvar hos de tilldelade föräldrarna. Hursom så blev jag less efter ett tag och ville byta blöja. Snackade ihop mig med mamma om det här och hon förstod förvånansvärt fort. Hon kanske också var less. Hon är ju bra på det sättet min mamma, fattar snabbt. Ja förutom när hon kör bil då!

Efter att hon shoppat massa grejer så åkte vi hem och då fick jag äntligen sova. Vaknade i vagnen utomhus! Jag får inte ihop det alltså! Jag somnar på ett ställe och vaknar sedan upp någon helt annanstans. Jag fattar inte hur dom gör det, har försökt knäcka koden men har inte kommit fram till något ännu. Återkommer i den frågan.

När jag sovit fick jag en något mamma kallade för boll och den lekte vi med en stund. Resten av dagen har vi lekt ganska mycket faktiskt. Nästan lite för mycket för tillslut fick jag krypa ifrån mamma så att jag fick vara ensam en stund. Då passade jag på att äta lite på hennes skor och plocka ur en prasslande behållare som innehöll massor av mina kläder. Jag lade dem där jag tyckte att det låg bättre – på golvet.

När pappa kom hem fick jag en jätterolig grej som jag kunde träna att gå med. Träning är verkligen min grej alltså och det har jag fått från pappa för mamma gör inte många knop på det området. Hon måste nog tänkte sig för nu när jag slutat amma. Fast hon gjorde något hopp och studs här om dagen i vardagsrummet. Jag blev lite orolig för henne för hon flåsade så hemskt, blev röd i ansiktet och flackade med blicken.

Eftersom det varit en relativt hektisk dag då jag fick hjälpa pappa laga mat samtidigt som jag skulle försöka berätta om hela min dag för honom så blev jag less vid typ middagstid. Deras alltså för jag hade redan sett till att bli matad. Till slut tog pappa med mig till vardagsrummet och jag fick min kvällsvälling. Snart är det dags att sova men innan dess vill jag summera denna dag med att säga grattis till mig själv som fyller nio månader i dag och grattis till mina föräldrar som får vara med mig och ta hand om mig medan jag hittar på bus. IMG_2682

Mammas edit: För det är så det känns som att säga grattis till oss för att vi faktiskt gjort vårt bästa och för att vi vill fortsätta göra det. Jag tänkte i dag att egentligen borde det vara vi som får presenter men sedan jag fick barn så är det på något sätt en present till mig själv när jag får ge till henne. Även om hon inte riktigt uppfattar det där med presenter ännu såklart. Vi älskar dig lilla barn. Grattis till din lika långa tid utanför som innanför mammas mage.