Kön och pyjamaser

Just nu är Lia i stort behov av en pyjamas. Om det är något plagg som går åt här hemma så är det pyjamaser. Det blir ofta fulla av frukost, fulla av kvällsfika och ibland även lunch om vi hänger i pyjamasen hela dagen. Eller som i dag när hela frukosten kräktes upp! Japp första gången vi började dagen med gröt i stället för ersättning så öppnar hon munnen efter att nästan ha ätit upp all gröt och ur munnen sprutar gröten.

Jag får för mig att kräket berodde på ovanan att äta gröt det första hon gör på morgonen och den mängden på en och samma gång. Har helt enkelt den där känslan, som att jag bara vet att SÅ är det. Förstår ni vad jag menar?

Oavsett vilket så tar vi det lugnt med maten i dag och Lia får helt enkelt visa vägen. Blir hon extra gnällig testar jag mig fram med ersättning och kanske något lite mindre till mellis, typ mosad avokado. Vi ska givetvis ta det lugnt med allt annat också och stannar hemma i dag. Ganska bra att jag redan i går bestämde mig för att stanna hemma och vila från sjukgymnastträningen i dag. Mitt inre kanske redan hade på känn att det skulle bli en kräkmorgon?

Här är i alla fall några pyjamasar som jag skulle kunna tänka mig. Dessa med elefanterna och valarna är några av Åhlens ekologiska plagg. Klicka på bilderna så kommer ni till hemsidan.

catalogueImage-1 catalogueImage

the-sleepy-collection-babypyamas-ljusblå

Denna lilla underbaring kommer från unibarn och är i 100% ekologisk pima bomull (vet ej vad pima här, har inte googlat det heller).

Den här pyjamasen från villervalla är den inte hur awesome som helst? Fantastisk! 25174435-origpic-d992d4.jpg_0_0_100_100_550_550_100
Villervalla barnkläder är precis som unibarn en webbutik och har fokus på barnkläder och inte könskläder. Jag är ett stort fan av att tänka barn som just barn eftersom att de ger dem oerhört mycket mer möjligheter än att de bara är flicka eller pojke, vilka de såklart också är. Ibland på grund av hur samhället är uppbyggt kan begränsningar upplevas av att bara se sig själv som en pojke eller flicka. Men om du idenitfierar dig som ett barn i första hand kan du göra och klara allt som ett barn kan! Som ni vet har ju barn oändligt med fantasier om vad de ska göra när de blir stora och kan i sina lekar göra och klara precis vad som helst (önskar att den känslan inte försvann som vuxen, jag jobbar på att få tillbaka den).

Om jag som vuxen även ser mitt barn som just ett barn så blir möjligheterna för vad vi kan göra tillsammans oändliga. Så tror jag att det är i alla fall. Att Lia är flicka det vet jag ju men det har ju inget att gör med någonting egentligen förutom att jag tycker att det är jämarns härligt att hon är en sådan för tjejer är ju härliga! Vad hon bär i klädväg ska ju inte handla om kön utan vad vi och senare hon tycker är fint oavsett färger eller avdelning på klädbutiken.

Ett till tips är Lager 157s pyjamaser för endast 60 kr/st. Vi har haft två stycken och dom är väldigt sköna i tyget! Har dessutom hållt bra i tvätten och inte tappat färg eller ändrat form. Klicka på bilden så kommer du till webbutiken.
ADDISON_BEEBEE_ROSA_18694
Har försökt skriva klart det här inlägget sen i morse. Saker och ting kan ta lite extra tid ibland speciellt när man har en underbaring som går före. Jag måste minnas det när det är dags att börja plugga igen.