När energin håller på att ta slut – fyll på igen

I dag har vi varit hos psykologen hela familjen. Eftersom jag går hos Föräldra- och barnhälsovårdspsykolog är tillfället (min inbokade tid) till för mig och/eller hela min familj. Jag hade framfört min önskan om att sambo skulle följa med någon gång. För att kanske få lite mer förståelse för vad jag behöver och hur jag fungerar. Det är inte lätt för en lugn och sansad person att förstå en känslostormare. Det är inte heller lätt för känslostormaren att förklara.

Det gick bra och vi känner oss båda på rätt väg nu. Vi har kommit fram till att jag måste planera in vila. Det kanske låter konstigt för tänk om jag inte behöver vila just då? Problemet är att jag inte känner av eller väljer att ignorerar när energin börjar falna med känslostormar som följd. När jag väl är där och får mina episoder av ilska, nedstämdhet eller stress så är det för sent att vila, jag behöver återhämta mig innan.

Därför ska jag börja ladda energi i tid. Hitta dagar då jag laddar energi med sådant som jag vill göra. Jag har svårt att ge mig den tiden. Känner mig självisk, känner mig dum och fel. Men som psykologen sa och som min sambo höll med om, trodde hon att min sambo hellre vill ha en glad tjej än en som är på dåligt humör.

Jag tror att även Lia vill ha sin glada och kreativa, busiga och härliga mamma. Inget sagt om att man alltid måste vara sådan för man måste få vara ledsen också men inte om det går att vara glad, pigg och må bra istället.

Ikväll ska vi mysa till det med film och i morgon ska jag få morgonen för mig själv tillsammans med min familj. Låter det konstigt? Inte konstigare än att jag önskar att få kliva upp och göra en kopp kaffe och sedan sätta mig ner medan sambon får göra ersättning och ratta bebis.

MEN vad jag tycker det här låter själviskt i mina öron 😦 Det känns skitjobbigt att jag känner att jag vill ha en stund för mig själv. Tänker att jag inte borde känna så när jag fått det jag vill ha, en familj. Jag har ju valt att skapa familj och jag älskar dem. Vill alltid vara med min sambo och älskar nu förtiden att vara mamma. Hon är fantastiskt vårt barn. Jag kanske helt enkelt bara måste försöka känna mig okej med att bara vilja sitta en stund för mig själv? För det ska det väl vara?

image

Här var vi ute på upptäcktsfärd på återvinningsstationen. Vi verkar tycka att helt olika saker är fascinerande 😉 Ser det inte ut som att jag har sjukt vassa tänder!?

2 thoughts on “När energin håller på att ta slut – fyll på igen

  1. livsglimtar skriver:

    Om du vill vara den där fina mamman så långt som möjligt så ska du alltid se till att du får stunder för dig själv att hämta andan. Din man behöver också stunder tillsammans med ert barn utan dig, tänk det som en vinnande stund för er alla när du åker iväg en stund och möter kompisar, eller vilar i soffan med en bok och en liten lur för att hämta upp dig själv. Slippa gå upp på morgonen ibland eller slippa själva nattandet, allt är viktigt för hela familjen och ha inte en tanke på själviskhet, detta är för att ni alla ska må bra.

    • Mikkalainen skriver:

      Ja så är det ju! Jag förstår ju detta men så fort man ska tänka lite på sig själv så känner jag mig självisk men det måste jag sluta med! Tack för att du peppar 🙂

Kommentarer inaktiverade.