Play Date – Lekdejt

Ibland kan en dag börja på ett sätt, till exempel som den jag beskrev i förra inlägget. Som tur är kan den fortsätta på ett mycket bättre sätt.

Först ska jag bara berätta hur jag gjorde istället för att göra päls av hunden och sätta ungen på dagis i smyg. Jag packade ner Lia i vagnen och det syntes i de trötta ögonen som genast började rulla att hon ganska snart skulle somna. Bob glömde bort att vakta ben i förhoppningen om att få följa med på promenad. Vilken han också fick.
Barnet somnade ganska snart och Bob betedde sig som vanligt, som en tonårshund. Eftersom jag hade lurar i öronen och lyssnade på en självhjälpsbok om lycka så kände jag mig ganska glad ändå.

Bob fick en preventiv promenad. Alltså en lite längre med förhoppning om att han skulle bli trött eftersom jag skulle få lekdejts-besök. Lämnade av hunden hemma igen och började om promenaden för att gå till ICA. Där skulle vi köpa massor med ben för att han skulle känna överflödet (tips från veterinären). Kom hem och hann fika lite sedan kom besöket och då fortsatte vi fikastunden.

Fikastunden ebbade ut i en lekstund för barnen medan tonårshunden faktiskt skötte sig fint. Jag kände hur tröttheten pockade på trotts kaffet men efter att barnen fått en flaska ersättning var blev de båda trötta samtidigt, somnade och sov sedan resten av play daten! Vilken lyx! Så jag och Hanna passade på att vila till en film medan vi fikade lite till.

Ibland kan jag bli less, känna mig utmattad och arg när hunden inte är den gosegris han kan vara och barnet samtidigt ”bestämmer” sig för att gråta rakt ut. Även om jag vet att de båda inte gör det för att jävlas med mig så är det helt okej i min mening att känna frustration ibland. Den här eftermiddag blev precis vad jag behövde.

Att jag blir less beror mest på att jag blir orolig över hur vi ska göra med hunden. För jag vill verkligen inte behöva vara orolig och rädd för ett oberäkneligt djur i mitt barns närhet. Hon och vi kommer alltid att gå först och även om jag vet att han förmodligen inte gör något så känns det som att förmodligen inte räcker längre…

Tack Hanna och Milian för lekdejten det var precis vad vi behövde!

IMG_2492

IMG_2493

IMG_2505Ja jag har ätit två bullar och cirka sex kakor och en mockaruta typ.

6 thoughts on “Play Date – Lekdejt

  1. livsglimtar skriver:

    Götapetter vilka söta ungar … äsch de där kalorierna springer du av dig snabbt med hund, unge och allt som ska skötas. Blir hundar lika dana av riktig kastrering som kemisk?

    • Mikkalainen skriver:

      Jag är ju benådad med väldigt hög förbränning som tur är så det får plats med mer kakor dagen efter!

      Enligt veterinären ska hunden reagera likadant, om den reagerar alls vill säga, vid en kemisk kastrering. Att vi valde att börja med en kemisk kastrering är för att se om vår hund får någon påverkan av detta. Får han inte det slipper han genomgå en operation som den kliniska och beständiga kastreringen innebär. Onödigt att kastrera om det inte hjälper tänkte vi. Förhoppningsvis hjälper det dock och då blir det operation så fort det bara går!

Kommentarer inaktiverade.