Babyn sju och åtta månader

I dag är det första mars och därmed även 8 månader sedan jag öppnade mig tio cm mot yttervärlden och Lia såg dagens ljus. Det är helt fantastiskt att vara mamma och det känns mest av allt härligt att ärligt kunna känna och skriva det. Det har varit jobbigt stundtals, ibland hela tiden. Nu kan jag istället känna mig otacksam även om jag förstår att jag inte kan göra om något.

Min sambo påminde mig också om att vi faktiskt gjort ett aktivt val att vara hemma med henne den första tiden. Att inte flänga runt till alla möjliga personer och platser. Det kanske har varit knepigt tänkt i efterhand men någonstans tror jag ändå att den lugna och kanske lite trista miljön gett henne en bra start. En start som var vår.

Vad har hänt under den senaste månaden då? I början av månad sju pratade hon väldigt mycket. Ljudade mam-mam-man ibland mamma och pa-pa. Teh-teh sa hon till tutten och vid ett tillfälle sa hon även Bob så tydligt att jag började fundera på om vi fått oss ett geni till unge.

I slutet av månad sju slutade hon prata och började istället militär-hasa sig framåt. Ni som läst tidigare vet att Lia mest tagit sig framåt genom att rulla. Nu har hon nästan slutat med det och hasar sig andfått fram. Väldigt gulligt att bevittna – som alla andra framsteg.

Istället för att ljuda skriker hon allt oftare och högre. Inte, vad det verkar, på grund av någonting utan mer som ett test för att höra sitt eget stopp. Hur högt kan jag skrika?

Den bästa utvecklingen av dem alla denna månad är att hon helt plötsligt, denna vecka, började äta mat och dricka välling. Helt plötsligt släppte det även om hon inte dricker all sorts välling eller äter särskilt mycket gröt men jag är på sluttampen mot att sluta amma. I dagsläget ammar jag högst en gång per dag. I går ingen gång alls.

Dagarna ser nu ut som sådana att: 
Frukost: Gröt med fruktpuré (försöker komma ihåg D-vitaminen vid detta tillfälle)
Mellis: Mjölkersättning (istället för amningen, HALLELUJA! hon tar flaskan) Det brukar bli ca 100 ml plus/minus.
Lunch: Barnmatsburk plus lite fruktpuré och kanske en bit smörgås. (har jag glömt D-vitamin får hon den oftast här om jag inte glömmer igen)
Mellis: Mjölkersättning, lite välling eller bara nått litet fika. (Vi känner oss fortfarande för här)
Middag: Barnmatsburk plus fruktfuré och lite av det vi äter om vi äter något lämpligt. (Här frågar sambon om jag gett D-vitamin. Har jag inte det så får hon det nu).
Kvällsmat/kvällsmål: En flaska välling. Just nu blandar vi 50% semper mild havrevälling och 50% nestles tetra med godnattvälling.
Nattmål: ofta är hon fortfarande hungrig på nätterna och får då en flaska välling till. Det är därför vi kör 50/50 för vi håller på att försöka byta ut till en mer mättande välling. Nestlés är dessutom för sex månader och på BVC trodde dem att vi måste försöka få i henne den gryniga vällingen och snart börja med 8 månaders. Lia gillar inte grynig konsistens så därför blandar vi just nu och ”lurar” henne lite. Vi får se hur det går.

På något vis börjar vi hitta lite i vardagen som familj. Det känns om inte annat mycket mycket bättre. Jag älskar verkligen mitt barn och framför allt så älskar jag att känna den känslan. Nu är hon alltså åtta månader i dag och det känns skithäftigt!

IMG_2345
Vi har redan börjat med den där sitta-för-sig-själv-och-skämmas-metoden. När hon skriker för högt får hon sitta där och skämmas i sin lekhörna. Nej då ni kan vara lugna. Så här satte hon sig av sig själv och jag tyckte bara att det var så rart att det såg ut som att hon satt och stirrade in i väggen. Hon hade hittat en pusselbit (baby-godkänt) som hon pillade med.

IMG_2365
HUGG IN! Här äter Lia lite pannkaka som vi gjorde till brunch idag. Hon gillade det inte eller fattade inte grejen för roligast av allt var att kasta bitar till Bob 🙂 Övning ger färdighet och städning.

Vi älskar dig vår lilla hjärte-stjärt!

4 thoughts on “Babyn sju och åtta månader

  1. Lisa skriver:

    Hej! Nu var det länge sen jag lämna ett litet spår hör. Men jag är inne och läser varje dag. Det är kul att följa er eftersom våra små är i princip lika gamla. Vi har det lite tufft om nätterna nu, har haft i ett par veckor, så känner mig lite trasig just nu. Men det är väl en fas som går över..
    Tänkte höra med dig, äter Lia en hel stor burk mat när hon äter? Elliot får i sig en halv vid varje måltid.

    • Mikkalainen skriver:

      Hej! Roligt att du läser varje dag trots att jag börjat dra ner lite på antal inlägg. Om barn kan vara ungefär lika när det är ungefär lika gamla så vet jag vad du menar med de tuffa nätter. Vi har haft en del sånna ett tag och still going strong. Hon vaknar och skriker på nätterna och det har visat sig att hon är hungrig. Vi försöker nu att gå över till mer mättande välling (alltså vanligt havrevälling istället för den vi har nu, Nestlé godnattvälling på tetra, som enligt BVC kanske inte är så mättande).

      Till frågan. Det är svårt att svara någon allmän mängd eftersom hon precis börjat äta. Men allt från en halv till en hel har det varit under den här veckan 🙂 Jag gissar att det beror på vilken mat det är, vilken tid (om jag lyckas precis när hon är lagomt hungrig) eller om hon är för trött. Skönt att Elliot i alla fall får i sig något, vem vet då kanske nätterna kan bli lite lättare snart?

  2. My skriver:

    Heej!
    Vad kul det var att läsa detta inlägg 😊 att du mår bättre & att Lia har börjat äta mer ersättning. Och att ni vågat er ut 😀😉
    Jag har inte ammat på en månad nu & jag känner mig gladare ( får sova mer) och friare 😊 var jättemysigt att amma stundtals men tyvärr blev det mer en stress för min del. Jag får vara nöjd med 4 månader, som BVC sa.

    Ha en trevlig söndagkväll 💕

    • Mikkalainen skriver:

      Hej! Vad roligt att du tycker det. Ibland har det ju varit så kämpigt och det har känts som att jag MÅSTE Ju vara lycklig. Nu kan jag äntligen säga att jag känner mig gladare :). Jag håller med BVC all amning, om en kan amma, är ju jättebra. Jag känner mig som du friare och gladare samtidigt som jag ändå kan känna att jag kommer att sakna myset. Men mysa kan vi ju i alla fall fast på andra sätt. Det bästa av allt! Nu kan hon ju mysa med sin andra förälder också =)

      Detsamma till dig!

Kommentarer inaktiverade.