Första gången på öppna förskolan

Vi har klarat oss utmärkt utan pappa i dag. Det visste vi väl i och för sig redan. Den här dagen har faktiskt varit riktigt mysig och bjudit på många härliga stunder. I dag testade vi oss på öppna förskolan som hålls i kyrkans regi på församlingshemmet på vår ort. Det var lek och sång, massor av andra barn och fika. Bästa stunden enligt Lia var när hon träffade tvillingparet som var endast fyra dagar yngre än henne. Hon försökte pussa en av dem och gav i från sig några glädjeskrin åt deras håll. Det är första gången jag sett henne interagera med andra barn. Det utan att börja gråta vill säga. Denna gång syntes det att hon verkligen tyckte att det var roligt.

Leka, leka, leka och leka lite mer. -Mamma titta vad jag hittade!
20150216_101929

-Mamma titta vad jag kan! Jag kan göra pruttljud. Eller var det någon som fes?
20150216_102209_2

Fika, fik och fika lite till. Jag kände i början av morgonen att det blev lite mycket intryck för min del. Upplevde en känsla av att vilja rycka upp ungen från golvet och gå hem igen, fly. Jag försökte sansa mig och tänkte att ”jag heter Mikaela och jag är här och nu. En stund i taget, känns det jobbigt senare kan du gå hem. Ge detta en chans nu”. Och tur var väl det för Lia tyckte verkligen att det var roligt. Hon gav i från sig glädjeskri efter glädjeskri, log och hejade på människor om vart annat. Först verkade hon lite konfunderad men sedan körde hon i gång. Lekte med leksakerna som fanns spridda över hela rummet och höll nästan på att donka en av dem i huvudet på ett annat barn.

Det sista vi gjorde innan vi tog en promenad tillbaka hem var att fika lite. Jag gjorde lite ersättning till Lia som faktiskt fick i sig hela 50 ml och dessutom fanns det smörgåsrån för hela kollekt-slanten. Jag blev så fascinerad och imponerad över alla mammor som tar hand om sina barn (tyvärr var där inga pappar). Plockar fram fika, värmer mat och ser till att deras avkommor är nöjda. Jag gjorde min första gång och visst lär en sig ett och annat om vad som är bra att ta med sig när en ska på öppna förskolan. Jag hann få i mig en kopp kaffe, den smakade himmelskt!
20150216_104505_2

Vi träffade både kända och nya ansiktet och dessutom var det en mamma där som läste min blogg. Roligt! Hej hej! om du läser detta =) Hennes son hade himla bra klädsmak då han bar en likadan tröja i dag som Lia hade klänning. En klänning hon fått av mormor. Kanske testar vi detta nästa måndag igen?