Det här är också viktigt – Skolan är viktig

Till skillnad mot inlägget som jag skrev om att inte lägga sig i andras föräldraskap så finns det faktiskt de gånger som vuxna bör lägga sig i. Den här tjejen gick i min skola och det enda jag visste om henne var att hon var en tuff tjej. En sån där som jag var lite rädd för och hade respekt för. Anledningen att hon var tuff var ju inte för att hon ville utan för att hon var tvungen men det visste ju inte jag. Enligt henne själv ingen annan heller. Jag håller med om det som sägs i reportaget att vuxna, att de inom skolväsendet behöver se och uppmärksamma sånt här. Personalen på skolorna behöver få tid att hinna ställa den viktiga frågan -hur mår du?

http://www.svt.se/wd?widgetId=23991&sectionId=560&articleId=2676968&type=embed&contextSectionId=560&autostart=false
Texten om Emma hittar du här 

Det är just på grund av detta som jag tycker skolväsendet, läraryrket och skolan MÅSTE få mer uppmärksamhet. Det måste få vara så viktigt som skolan faktiskt är. Barn och ungdomar är vår framtid och vi kan hjälpa dem i tid oavsett om det är problem hemma eller problem i skolan om vi bara har möjligheterna. Vi bygger ju vårt land på dessa små människor. Dessa små människor som om vi vuxna uppmärksammar dem, om de får den tid de behöver och en vuxen pedagog som vet vad och hur den behöver hjälpa, kan växa och bli underbara individer.

#skolanarviktig