Hur firar familjen Lainen sin alla hjärtans dag?

Det ska jag ta och berätta för er. Med begränsade medel – ekonomiska sådana, började vi fundera på hur vi skulle fira utan pengar? Vi har i stort sätt aldrig köpt något till varandra på denna dag men för den sakens skull inte låtit bli att fira. Så hur firar en alla hjärtans dag utan att konsumera en massa. Det är inget fel i att konsumera om du känner att du har pengar att konsumera för. Men som ni vet försöker jag konsumera mindre och jag är också annars en väldigt praktiskt person av mig. Varpå jag inte är särskilt förtjust i en bukett blommor som ändå ska dö (Jag är inte Ebenezer Scrooge). Jag gillar däremot tulpaner om någon skulle få för sig att skicka en bukett till mig någon gång.

    Tips på gratispresenter under alla hjärtans dag:

  • Gör någonting som ni velat göra länge, som ni vet att ni kan göra bara för att ni kan. Gärna något som en kanske inte gör för att ”vad ska andra tycka”. Vi dricker vin mitt på dagen.

  • Ge en stunds odelad uppmärksamhet till ditt barn. Lyssna, lek, intressera dig och mys.

Ja i alla fall så satte vi oss ner och funderade på vad vi kunde göra som är gratis. Till Lia bestämde jag mig i går kväll för att hon skulle få en stunds odelad uppmärksamhet från både mig och sin far. Typ cirka 30 minuter av kärlek och glädje. Kanske läsa lite bok? Leka i ”leklandet” eller bara mysa och prata. Det tycker jag är en himla bra grej att ge sitt barn. Är barnet äldre kanske en kan ge en timmes helt odelat uppmärksamhet och verkligen lyssna på barnet eller leka med det. Göra någonting som barnet gillar extra mycket att göra. Gör vi det kan vi dessutom stilla det dåliga samvetet de gånger vi inte riktigt orkar eller hinner med våra barn.

Utan att min sambo visste det så gav han mig den bästa av alla presenter någonsin. Inte ens jag visste att det skulle hjälpa så mycket. SOVMORGON! Han klev upp med bebisen, gick ut med hunden, lekte med henne och när jag vaknade så hade jag verkligen fått vila ut, för inget av detta hade jag hört. När jag vaknade stod frukosten klar och barnfilmen stod i pausat läge på teven. Det vara bara att kliva upp och sätta sig för att mysa i soffan! Ni fattar ju! Vilket grej alltså. Dessutom så blev bebisen så glad av att se mig så att hon hoppade och studsade i sin pappas famn. Det var också helt underbart att få vakna upp till.

Ock så till vad vi planerat att göra tillsammans. Vi bestämde att vi från och med klockan 14:00, eftersom att det är den 14e och som tur är lördag, skulle ta ledigt från alla måsten och unna oss ett glas rött. Japp ni hörde rätt, ett glas rött. Vi kände att men tänk vad skönt det skulle vara att bara släppa på allt, sätta sig ner och skriva lite eller göra någonting annat vi gillar och samtidigt få ta sig ett glas vin mitt på dagen bara för att vi kan. Sagt och gjort. I dag åkte vi och inhandlade middag och kvällstillbehör för att sedan komma hem och städa undan litegrann. Så nu har vi helt enkelt ledigt resten av dagen och ikväll blir det go’middag.

Min sambo har inte fått någonting ännu men han har ju mig och har fått Lia så det kan räcka kan jag tycka 😉
IMG_2174

GLAD alla hjärtans dag på er!