I dag är jag tacksam för

Det här är ett inlägg som tillhör katergorin tacksamhetstisdag där jag försöker påminna mig själv att vara tacksam över det som skapar rikedomen i min vardag. Tidigare tacksamheter hittar ni här

I dag är jag tacksam över jämställdheten i vårt förhållande. Ibland är min sambo mer jämställd än jag och ibland kan jag till och med komma på mig själv att tänka ”men det där är kill-göra” Som till exempel att sätta frigolit över fönstren nere i källaren. Det finns ingen anledning att jag inte skulle kunna göra det men har kommit på mig själv att tänka ”det får sambon göra för det är liksom hans jobb…”

I lördags hade vi ju 30-årsfest här hemma som ni vet och det blev extra tydligt då att vi inte delat upp sysslorna efter typiskt man och kvinna-sysslor. Efter maten var det nämligen vi kvinnor som samlades i vardagsrummet och satt där och surrade ikapp medan männen hjälptes åt att städa efter middagen. Visst detta ska inte vara så konstigt men jag tror inte jag varit med om detta många gånger faktiskt. När jag kom in i köket hade jag till och med lyckats glömma att vi hade ätit och att det behövde plockas undan. Jag hade till och med skjutit på det till någon annan dag och både släppt kontrollen och tanken på att städa upp.

Så himla skönt att jag dels kunde släppa det och gå in i vardagsrummet och ha trevligt med resten av kvinnorna på partyt. Tacksam över att grabbarna hjälptes åt och dessutom verkade tycka att det var skönt att få undanplockat. Jag vet inte om det är jämställdhet ut i det yttersta och vissa skulle säkert argumentera mot mig på detta. Men det är inte vad detta inlägg handlar om. Jag är tacksam över att Jag slapp och att det inte togs för givet att vi tjejer skulle göra det så att allting låg kvar i köket till dagen efter.