En lyckad helg

Det blev en väldigt lyckad helg. Jag börjar med att återberätta fredagen: Jag hade ju längtat efter denna dag så himla länge, dels för att jag skulle få ge sambon sin present och slippa smyga med den (för det var skitsvårt) och dels för att jag ljugit länge om att jag inte skulle kunna ge honom nästan någonting eftersom att vi måste prioritera våra pengar. Han hade nog inte förväntat sig nästan någonting, nått litet kanske. Men mer än något litet hade jag och hans familj förberett och det blev väldigt lyckat.

När sambon kom hem på fredagen som alltså var dagen då han fyllde trettio möttes han av detta:
IMG_2034
Jag hade knutit ett snöre kring ölburken som ledde honom från köket och ner i källaren. Bakom en stängd dörr hittades det som fanns i slutet av snöret:

IMG_2032
En korg med 29 öl, den 30:e stod ju på köksbordet. En idé som jag inspirerades av en kompis som plockat ihop en delikatesskorg till hennes karl när han fyllde år senast. Krogen blev väldigt uppskattad och innehöll endel ölsorter som han inte smakat innan. Perfekt present inför lördagens festligheter. (alla öl gick inte åt på en kväll)

Sambon var väldigt nöjd med sin present som han fått av mig och förväntade sig nu inget mer. Vi pratade på om ditten och datten medan jag försökte hålla mig så länge jag bara kunde, blev inte så länge för det gick inte att hålla sig. Istället drog jag på mig teatermasken och sa med en liten surhet i tonen att -Nu får du minsann gå och städa upp alla Lias kläder i hennes rum för det ser hemskt ut där inne! Vi måste börja sätta i gång med städningen nu inför morgondagen. Sambon misstänker ingenting och tar med sig barnet mot den stängda dörren till hennes rum. Jag kan knappt hålla mig från att glädjeskratta innan dörren ens öppnas.

Han öppnar dörren och blir nog stående kvar där. Där står han med en frågande min och utbrister:
-en cykel!
-ja det är din cykel.
-men vem är den här ifrån?
-den är från hela din familj, titta själv då.
IMG_2030
På cykeln hängde mitt egenhändigt ritade familjeporträtt. Jag tror att vi lyckades väldans bra med presenterna. Han har länge velat ha en cykel och som småbarns förälder så unnar man sig sällan.


Då var det dags för lördagen. Den vet nu ju redan att den varit trevligt men den var verkligen över förväntan. Jag var ju så himla orolig över att jag inte skulle orka med mig, att Lia inte skulle vilja sova eller vara supergrinig och att partyt kanske skulle hålla på i alla evighet för så festade vi förr i världen, till typ klockan sex på morgonen.

Men allt flöt på så himla bra. Vi hade först öppet hus för bara släkten egentligen. André kände inte att han ville ha något allt för stort så vi bjöd släkten och någon kompis. Vi tänkte att det blir lättare dessutom att hålla fest till sommaren. Då får vi plats ute och kan grilla och kanske sätta gästerna i jobb på huset till och med ;). Släkten kom och gick. Under besöket bjöds det på allt möjligt fika. Tack snälla farmor och mormor för att ni hjälpte till och fixa och dona.
IMG_2038
Marängtårtan längst ner i bild hade jag gjort. Såklart blev det massor med fika över då vi hade öst på men hellre det än för lite. Det var ju dessutom första gången vi bjöd in till storfika.

På kvällen kom några av våra vänner för att äta middag med oss och dricka lite gott. Och det vet ni ju redan att det blev väldans lyckat. Gästerna verkade nöjda och eftersom de flesta hade ansvar så som hästar som behövde släppas ut, hund som behövde hämtas hos hundvakten och arbete dagen efter så avslutade vi festligheterna redan vid midnatt. Man kan säga att vi avslutade när det var som trevligast och kan nu hålla fast vid det trevliga minnet. Något som är av stor vikt för mig för att jag ska vilja göra, våga göra samma sak igen.

IMG_2043
En liten babyhand lurade sig in i bilden.

Det gick också bra med Lia vilket kändes som ett så oerhört tacksamt steg för mig och för min sambo också för den delen. Det var skönt att få ett kvitto på att det faktiskt går att vara vuxen och bjuda in andra vuxna även om en har en mindre person i familjen att ta hand om. Hon ville gärna vara vaken med oss och höll sig på väldigt bra humör hela kvällen. Tills sist fick jag henne att somna och då sov hon med bara två avbrott medan gästerna fortfarande var kvar. Jag och min sambo hann till och med ha lite tid för oss själva efter att gästerna gått hem.

IMG_2053
och så var festen över för denna gång.

En applåt till oss och ett stort tack till gästerna som besökte oss både på eftermiddagen och på kvällen. Tack för alla fina gåvor och blommor och tack snälla mamma och pappa för att Bob fick sova över hos er och för all hjälp. En väldigt lång och på samma gång kort helg är nu avslutad med en lyckad känsla att ta med in i denna vecka.

Denna vecka bjuder på tacksamhet och dröminlägg men också lite dåligt självförtroende och kanske lite förhållandesnack (om jag vågar). Det är som vanligt med andra ord 😉

4 thoughts on “En lyckad helg

Kommentarer inaktiverade.