Först kändes det för mycket, sedan tänkte jag om.

Att vara tacksam över saker som en redan har är väl ganska enkelt men att vara tacksam över att pengarna försvinner från kontot är inte det lättaste. Det kan kännas som att en alltid har för lite pengar. I går när pengamätaren stod på noll så kändes det absolut inte som att ekonomi är något som flödar men det är ju just det pengar är. Det är ett flöde – ett utbyte och det kommer alltid nya (i alla fall för mig som antingen jobbat, pluggat eller som nu är föräldraledig).

Jag hade en telefonräkning denna månad som var lite högre än vad dem brukar vara. Först kände jag att ”shit, nu försvinner det mycket på en och samma gång”. Det kändes som att det var för mycket att betala men så vände jag på det och tänkte: Vad jag är tacksam över att jag HAR pengar att betala denna räkning. Tacksam att jag HAR möjligheten att ha en telefon som jag kan nå mina vänner med, mms:a bilder på barnbarnet till mormor och som andra kan nå mig med. Kanske kan det till och med dyka upp ett samtal med ett jobberbjudande i min telefon som jag HAR möjlighet att betala för.

Det är jag tacksam över att pengar alltid flödar. Det försvinner och skapar möjligheter så som att ha en telefon att ringa med, möjligheten att köpa en riktigt god middag, möjligheten att klä mitt barn varmt varpå det kommer nya igen nästa månad. Jag är oerhört tacksam över att jag bor i Sverige och har möjligheten att få betalt för att vara hemma med mitt barn. Och mycket snart så kommer nya och mer pengar att rulla in i mitt liv. Att sedan slösa pengar på onödiga saker för att pengar rullar det är väl ingen smart idé men jag är tacksam för möjligheten.

Hur tänker ni angående pengar? Håller du hårt i minsta lilla slant eller kommer det nya. Om du hade obegränsat med pengar vad skulle du köpa då? Dröm lite 😉 På fredag tänkte jag berätta vad jag ska köpa när pengarna flödar mer åt mitt håll. 

2 thoughts on “Först kändes det för mycket, sedan tänkte jag om.

  1. Matilda skriver:

    Om jag hade obegränsat med pengar skulle det betyda mer tid till det jag mest önskar. Slippa stressa för att hinna med jobb, fritid och eventuellt framtida familj. Sen skulle jag såklart köpa marken kring vårt hus och bygga ett fett ridhus och top notch stall 😉

    • Mikkalainen skriver:

      Ja, tänk vad skönt att slippa den där hamsterhjul-stressen. Bara kunna lägga mer tid på det en önskade lägga tid på som tex att bygga ett awesome ridhus 😉 Det är härligt att drömma. Hoppas att din slår in 🙂 🙂

Kommentarer inaktiverade.