BVC, föräldragrupp och ögonläkarremiss

God kväll!
I dag har vi varit på BVC för att delta i föräldragrupp och som jag längtat efter detta. Det var så skönt att komma hemifrån speciellt nu när allting faktiskt börjar bli lite enklare. Hon åker bil i lugn och ro, somnar ibland till och med. Hon går att lägga i från sig en stund och då rullas det runt i massor. Det var roligt att göra någonting i dag och det var som sagt ett tag sedan jag tog mig utanför väggarna för att göra någonting överhuvudtaget som inte innefattade släktsammankomster typ.

Vi pratade mat i dag och jag pratade även med vår sköterska om mitt mående och hur vi ska göra med välling/gröt och skrik på nätterna. Jag fick med mig mycket nyttigt hem, en ny tid bokad hos henne för att hinna prata mer och en remiss till en ögonläkare. Mer om det längst ner i inlägget.

Jag berättade att jag håller på att bryta samma och frågade hur kan vi göra så att jag kan få åka hemifrån mer än en timme?
Svar: åka bara! Om du åker på kvällen kan du börja med att gå på en promenad

Dit känns det som att vi redan tagit oss, vårt problem är ju att jag inte kan göra någonting utan bebis eftersom att vi inte vet om hon kommer bli hungrig eller inte.
Svar: åk bara! Och låt pappan, medan du är borta, ge henne gröt eller välling. Hon kan ha lättare att ta vällingen om du inte finns hemma. Hon känner av det. Blir hon ledsen och ändå inte vill äta något så får pappan lösa det för hon klarar sig.

Jag har varit så nära sammanbrott att jag blir stressad av att hon varken vill äta gröt eller välling!
Svar: Ja, det låter ju som att din stress påverkar henne i och med att hon vägrar äta gröt och välling fast att det är det du önskar mest. Där är det också bra att du åker i väg så att pappan kan mata. Då behöver du inte stressa och hon känner inte heller av dig, din lukt eller stressen.

Jag är rädd att mjölken ska ta slut och stressar över att den ska göra det.
Svar: Det behöver du inte. Inget barn svälter och äter hon inte den första, andra och tredje dagen så äter hon den fjärde för att hon blir hungrig.

Hon vaknar och skriker mitt i natten. Hon är inte kontaktbar som att hon fortfarande sover och ingenting verkar hjälpa. Ibland hjälper bröstet men ibland skriker hon bara vidare. Helt plötsligt slutar hon bara och då fortsätter hon sova.
Svar: det låter lite som något som heter Night terror men förmodligen är det bara att hon är mitt i en utveckling. Det viktigaste är att ni är där och tröstar. (Det är också vad vi märkt fungerar, vi bara finns där. Jag brukar säga att -mamma och pappa är här och så byter jag mellan de två olika sorters napparna. Då somnar hon om).

Saker som jag snappade upp som jag tycker var av intresse att veta: 

  • Det enda saker barnet har att bestämma över är maten (och något annat men den punkten minns jag inte).
  • Därför ska en inte tvinga barnet att äta om barnet inte vill. Att tvinga kan störa den normala aptiten. (självklart tvingar jag inte Lia men ibland har jag inte lyssnat på hennes signaler så som att vrida bort huvudet, brumma med munnen eller stänga för med tungan. Jag har tänkt att hon kanske bara inte gillar smaken, nu vet jag att; vill hon inte, så vill hon inte då försöker vi igen nästa dag).
  • Det kan vara bättre att ge gröt på kvällen, inte på grund av näring utan därför att det är lättare att lära sig att äta med sked och dessutom utkonkurrerar det inte bröstet lika lätt som vällingen (om en inte vill det då förstås). Personligen gillar bäst när vi ger välling på kvällen och gröt till middag.
  • Barn ska inte äta salt (visste jag i och för sig), honung, spenat. Honung och spenat hade jag ingen aning om!
  • Det är bra att testa livsmedel med gluten medan en ammar för då har barnet ett naturligt skydd. Jag vet inte hur det blir för dem som flaskmatar.

Ja och så var det det där med remissen till ögonläkare. Lia har skelat sedan hon föddes och de ”får” de bara göra fram till sex månader sedan måste en ögonläkare undersöka barnet. Enligt sköterskan så är det bättre att kolla upp OM det skulle vara något så att en märker det i tid, annars kan det bli jobbigt för ögonmuskulaturen och i längden kan barnet sluta använda ett öga. Det vill jag ju inte men jag oroar mig inte så mycket för det eftersom jag skelade som barn och det blev ju bra till slut, eller?
Bild 2015-01-15 kl. 21.33

Bild 2015-01-15 kl. 21.34

Något helt annat skoj som hände i kväll var att Lia härmade ordet HEJ så att det verkligen lät som hon sa HEJ. Helt sjukt roligt! Vet inte om det är att tala men definitivt att härma. När mormor sedan kom på besök en snabbis så svarar hon –EJ på mormors -hej hej. Väldigt gulligt och om inte annat fascinerande att hon svarar och visar social färdighet. Tänkte att jag skulle ta tag i och skriva lite om den senaste utvecklingen som varit, i morgon om jag har tid. Morgondagen bjuder även om träning och eventuellt tjejkväll! Tänk jag ska ta mig utanför huset på kvällen! Jippi =)