Sluta nattamma dag 3 – jag ger upp

Jag vet att det stod att det var viktigt att vara konsekvent men det finns även en anledning till varför man använder tvingad vakenhet som tortyr (ps. likställer inte att vara vaken för mitt barn skull som tortyr men att det finns en anledning till varför man använder det, just saying). I natt gav jag dock upp då hon vaknade varannan timme och gallskrek. Kanske har vi börjar med detta vid fel tillfälle. Kanske kan det vara så att hon håller på att få tänder nu, snart eller när ska dom där tänderna komma? Har trott i cirka snart tre månader att det ska komma några jämarns tänder på grund av just då rådande beteende men inte.

Kanske befinner hon sig just nu i någon slags utvecklingfas, kanske är vällingen och gröten sådan stor förändring för henne att det räcker med det? Jag vet ju själv hur jag är i min vardag. En sak i taget, så att säga. Så nu ger jag upp en stund. Inte så särskilt konsekvent av mig men jag orkar inte med att hon gallskriker varannan timme. Jag orkar å andra sidan inte amma henne varannan timme heller men vi skjuter på det ett litet tag så får vi se var vi hamnar.

En arbetskamrat till min sambo har testat att sova i separata rum. Pappan sover med dottern för att dottern inte ska känna doften av mjölken (det är helt otroligt att de gör det men när jag läste om att sluta amma så var en av råden att sova med tröja så att barnet inte känner doften lika lätt). Mamma sover i ett annat rum och får dottern till sig om det absolut inte fungerar att vagga till sömns. Jag tycker det här låter väldigt bra. Dels får jag sova och dels behöver jag inte känna mig hemsk och elak när jag ”vägrar” henne bröstet. Men nu, tills vidare en paus.

2 thoughts on “Sluta nattamma dag 3 – jag ger upp

  1. Elin Krosse skriver:

    Jag ammade Elsa till ho var 1,5 år. Under den första tiden tyckte ja de skiljde sig mycket , ena veckan sov hon bra, nästa vecka va de amning varannan timme . Funderade också på de där med tänder, utvecklingsfas mm, men efter att ha pratat med barnmorskan så lät jag hon amma när hon ville . De är så små, behöver närheten , tryggheten .. ja låg och ammade och kunde svara samtidigt . Jag tycker du ska fortsätta amma. Man är inte människa när man är vaken på nätterna men man får passa på att sova under dagen när du sover 🙂 det är ett heltidsarbete att vara mamma, därför vi är mammaledig . Försök härda ut och amma henne 🙂

    • Mikkalainen skriver:

      Jaha okej. Ja ibland tänker jag också så att det är nog bara att köra på men jag tänker inte göra det på bekostnad av att jag mår psykiskt dåligt. Jag blir direkt sämre när jag inte får sova och har verkligen varit på botten. Jag är mer rädd att jag ska hamna där att jag inte vill ta hand om min henne alls. Däremot känns det ganska okej nu och amningen känns inte så himla jobbig. Har inte tyckt att det var jobbigt förän hon började amma 5 ggr/ natten. Det är inte hållbart i alla fall inte för mig.
      Men det är nyttigt att får höra hur andra tänker och har haft det så att man kan ta ett steg från sina egna tankar.

Kommentarer inaktiverade.