10 ml och pappakärlek

Det har hänt något i detta hushåll. Det har visat sig lite i smyg men bevisats i dag. Vår dotter har förälskat sig i sin pappa. Det som behövdes var mer tid. Visst borde det vara självklart att barnet behöver vara mer hos sin pappa den första tiden. Mamman har redan i och med graviditeten (om barnet burits) en gratis relation till sitt barn. Barnet är dessutom i beroendeposition till mig i det här fallet då jag ammat. Barnet vet att det finns trygghet där det finns mat. Om inte annat lär det sig snabbt att uppfatta det. Men så är det inte alltid när en är alldeles färsk som förälder och ingen berättar för en hur viktigt det är. Det viktigast är att han hjälper till och att du ammar om du kan…. (info från föräldrautbildningen)

Pappan (i vårt fall, jag kan endast utgå från vårt fall) har ingenting. Han känns igen på hans röst, snart också doft men bekantskap är inte lika med trygghet och kärlek. Men så hände något. Medan min sambo har varit ledig under jul och nyår var tanken att han under ledigheten skulle spendera extra mycket tid med Lia eftersom att han nu hade möjligheten, då han annars jobbar i vanliga fall. Eftersom jag mått dåligt under just denna period har det kanske dessutom blivit mer tid.

Det finns inget ont som inte för någonting gott med sig heter det ju. Vet inte om det alltid stämmer men i det här fallet har det gjort det. Lia har förälskat sig i sin pappa. I dag har hon haft svårt att somna och komma till ro. Jag skulle nästan kalla det vägran. Till sist testade jag natta henne på det sätt som hennes pappa gör och gissa vem som somnade? Det är härligt att vara sitt barns favorit men detta känns om än bättre att hon har två favoriter i hennes liv som dessutom favoriserar henne tillbaka.

Och så var det ju de här 10 milliliterna. Det var så mycket välling som intogs av bebisen igår, mer än någonsin. Vi är visst väldigt lyckosamma också. Livet är inte bara amning och sömnlöshet. Härligt 🙂
image
Det bugar och bockar vi för!