Hur gick steg 1 – sluta nattamma?

Det gick bra i natt. Ljudbok som tidigare fungerat så himla bra fungerar inte längre. I stället fick pappan återgå till det som tidigare fungerat, guppa till sömns. Annars gick det enligt planerna i natt trots att jag inför första nattamningen, som också enligt planerna skulle vara den sista för natten, tänkte att; äh men skit samma, hon måste väl få äta om hon vill det. Men jag höll mig till planen insåg att någon gång måste vi gå igenom det här och inte vela en massa då blir det ju ännu mer tokigt.

Klockan ett någon gång åt hon och då spände det så mycket i det bröst hon inte åt i från att jag valde att amma henne från det också. Kanske var det precis det som behövdes för sedan sov hon till 05.45. Då vaknade hon och skrek och vi bestämde oss för att pappan fick vagga henne till sömns utan amning. Hon somnade om direkt. Det kändes skönt att han vaggade henne för då slapp jag känna att här har du brösten men du får dem inte. Hon somnade som sagt direkt i hans famn vilket kändes betryggande.

 Klockan 06.18 vaknade hon igen och då tyckte vi båda att det ju faktiskt var morgon. Jag bytte hennes blöja och bytte nappen till hennes 0 – 6 månaders napp (hon har fått 6 – månaders nappar nu som hon också använder, tror inte man behöver byta men vi köpte dem för skojs skull) och då tystnade hon en stund från gråten. Men sedan satte det igång igen och hon fick bröstet, båda den här gången också. Jag vet inte om jag eventuellt producerar lite för lite?

Det är min största rädsla angående amningen att mina bröst slutar producera medan hon inte vill ha någonting annat. Det är också en av anledningarna till att jag vill att det ska finnas alternativ.

Jag måste säga att det gick bra ändå i natt. Hon sov ju ändå mellan 1 och 6 vilket är super. Kanske vi är på G någon vart i alla fall när det gäller att få sova hela nätterna, hela familjen 🙂
IMG_1897
För att orka leka måste en vila. Här leker hon för fullt i kläderna från lillmoster som hon fått i julklapp.