Sluta nattamma – steg 1

 Planen hur vi tänkt göra finns längst ner i inlägget. 

 Efter att ha pratat med min mamma, läst på internetsidan amningshjälpen, läst boken Nödrop från lyckobubblan som jag fick i julklapp, googlat tips och fått tips av er. Har vi nu tillsammans, min sambo och jag satt ihop en plan för steg 1. Den handlar om att hålla oss till en plan och inte förändra allt på en gång.

 I natt ammade jag henne klockan 23, för att sedan vakna vid klockan två för att amma igen. Klockan strax efter fyra vaknade hon igen och ville ha bröstet och då tänkte jag att vi var på väg mot ännu en sån där natt som får en att sluta fungera som människa dagen efter. Den här natten fick jag dock nog! NEJ NU FÅr DET VARA NOG! Du får inte äta från mig på nätterna mer om jag ska kunna ta hand om dig dagen efter.

 Hon grät, jag stod på mig, min sambo stöttade medan jag högt bekräftade mitt beslut och påminde mig själv om att barnet behöver inte äta på natten. Ibland kom mörka tankar om hur jag gjorde henne illa genom inte matade henne. Att hon skulle få psykiska men för att jag inte gav henne trygghet. Men trygghet finns även utan bröst annars skulle väl en annan hänga från sin moders bröst fortfarande.

Jag stoppade in nappen och lade henne till rätta. Vi testade både jag och sambon att ge henne vatten istället. Varje gång greppade hon nappen till flaskan med skrek rakt ut när hon insåg att det inte var mammas bröstvårta. Till sist satte jag mig upp i sängen och vaggade henne till sömns i famnen. Fortfarande hade jag inte plockat fram bröstet. Hon somnade till i famnen men vaknade av minsta lilla förändring i gung-mönstret. Samma sak när jag testade lägga ner henne mellan oss igen. Hon vaknade och skrek. Klockan blev efter fem och till sist stod jag inte ut, jag tog fram bröstet och hon hög tag och sög i sig några snabba sug för att sedan fortsätta skrika.

MEH? Vad vill du då egentligen? Jag tog henne från bröstet och lade henne mellan oss. Hon somnar i två sekunder men ligger sedan och smackar, snurrar, lägger sig på mage och tittar med en frågande blick på oss båda. Till sist kliver jag upp och tar med henne ut till vardagsrummet. Där sätter vi oss och myser framför en film, mer än så orkar jag inte förmå mig till klockan sex på morgonen när jag varit vaken två timmar redan. Hon somnar efter 20 minuter och jag kan bära henne till sängen. Igen.

En vinst på ett sätt, förlorad sömn på ett annat. Hon ammar alltså sista gången vid två denna natt, för att kanske egentligen bara behöva tröst-snutta vid fem och äter sedan inte förrän vid 11. Då är båda mina bröst så fulla och hon så hungrig att hon äter från dem båda och sedan verkar väldigt mätt och belåten. Det här kan jag gå med på. Att amma henne innan hon ska sova, låta henne klara sig utan under natten för att sedan äta ordentligt igen på morgonen.

Så planen är alltså: för att sluta nattamma;

1. Ingen amning efter klockan 2-3
(beroende på när hon vaknar till och vill äta, oftast 2.30). Jag tror det hjälper om jag bestämmer mig för att försöka göra allt och tänka -nej du behöver inte äta nu. Fungerar inget ger jag henne bröstet och försöker igen nästa kväll.

2. Ge gröt medan vi äter middag och välling klockan 18-19
Vi ska försöka få in som rutin att ge gröt när vi äter middag och välling vid samma tid varje kväll. Vi börjar med att ge välling ur flaska och detta tragglar vi på med så länge vi orkar. Oavsett om hon bara dricker en klunk eller ingen. Därför att flaska är mest bekvämt för oss alla tre även när det är dags för henne att dricka och hålla själv.

3. Traggla med samma sak, med samma tider och med samma sorts gröt och välling,
innan vi testar någonting nytt. Och framför allt inte vara för hårda mot oss själva eller mot henne. Vi är inte sämre föräldrar för att vi försöker ”tvinga” henne att inte amma på nätterna.

Fortsätt gärna tipsa eller dela med er av hur ni upplever det, har upplevt det. Tips och trix är alltid bra att ha som stöd. 

One thought on “Sluta nattamma – steg 1

Kommentarer inaktiverade.