En hel månads matlista giver jag eder

Eftersom jag har så fantastiskt fina läsare som peppar och stöttar så tänkte jag att jag delar med mig av vår matlista. Mycket av detta är nytt för oss och sådant som vi inte har en aning om hur det smakar. Jag lämnar därav inga garantier men det kan ju vara skönt att slippa planera eller hur?

Den mat som det finns recept på länkar jag till recepten på nätet. Resten får ni googla recept eller göra på det vis ni/om ni brukar laga den maträtten på. Jag skriver även ut en länk till den bok vi kommer att använda oss av till vissa recept. De recepten kommer ju därför bli svåra att få tag i men verkar de spännande så kanske boken går att låna. Hinner jag kan jag skriva ut recepten även här. Annars får ni googla helt enkelt på om det finns något liknande.

9. Fredag: Vegoburgare (eftersom vi glömde lägga sojabönorna i blöt och eftersom det blev stopp i avloppet och vi fick ringa slamsugarna så blir det snabbmat för vår del i dag). Recept ut bok

10. Lördag: Pasta med svampsås gjord på champinjoner, paprika och grädde. Gör på ditt vis med det du vill ha i. En pasta med pastasås helt enkelt =)

11. Söndag: Spagetti & Köttfärssås (Äta hos mamma och pappa, mamma fyller år). Gör på ditt vis. Alltså bjud in dig hos någon 😉

12. Måndag: Skink- & ostpaj, googla, paj gör jag för det mesta på känn. Det enda jag alltid får titta upp är äggstanning.

13. Tisdag: Fisksoppa, googla. Vi gör en bas med potatis, morrot och fryst (tinad) fisk.

14. Onsdag: Kyckling i ugn, fryst (tinad) kycklingflié i en ugnsform med grädde och vitlöksost på.

15. Torsdag: Pasta med ugnsrostade betor, Receptlänk

16. Fredag: Falafel, Recept ur bok

17. Lördag: Tacos, gör din egen variant. Vi köpte de här mjuka båtarna sist de var väldigt bekvämt och goda var det också.

18. Söndag: Kyckling-Lasagne, Receptlänk

19. Måndag: Lax med morotsstomp, Receptlänk Här gör vi varken ärtorna eller såsen. Kokar kanske lite broccoli till och gör en sås på crème fraiche och sweetchillisås.

20. Tisdag: Rödbetsbiffar, Recept ut tidigare länkad bok

21. Onsdag: Fisk i ugn, googla eller gör på ditt eget vis. Fisk i botten på en ugnssäker form med hemmagjord mos och en valfri sås på toppen brukar funka =)

22. Torsdag: Pannkaka, gör din eget variant vi använder något av alla de pannkaksrecept som finns i boken jag länkat tidigare. Här ska jag nog kunna lämna i från mig ett recept på både pålägg och nyttigt alternativ på pannkaka.

23. Fredag: Pizza på mjuka tacobröd, det här är de godaste alternativet till pizza. Mjuka tacobröd med tacosås eller tomatsås på sedan lägger u på precis vad du vill ovanpå. Vi brukar toppa med riven ost och mozzarella. Blir grymt gott!

24. Lördag: Ugnsbakad kålrot med kyckling, Receptlänk

25. Söndag: Lasagne, gjorde du den på kyckling eller kanske på kött förra gången, varför inte testa en vegetarisk denna gång?

26. Måndag: Rotfrukstgratäng, Receptlänk Vill du kan du säkert ha detta som tillbehör till söndagsmiddagen eller lägga i kassler. Vi testar nog att äta denna som en vegetarisk variant även om jag spontant känner att detta är mer som ett tillbehör.

27. Tisdag: Vårrullar, Recept ur tidigare länkad bok. Ska bli spännande att ser hur detta går.

28. Onsdag: Potatis och Pumpasoppa, Receptlänk  Här går vi i huvudsak efter potatisen och pumpan så får vi se om vi går exakt efter receptet. Det är det som är bra med soppa, släng i bara så blir det oftast bra.

29. Torsdag: Varma mackor/ omelett, Varma mackor går ju att göra på många olika sätt och i många olika redskap; mackjärn, grilljärn, ugn, stekpanna. Välj själva. Här gör vi kanske dessutom inte både omelett och mackor utan tar det som kanske har blivit över sedan tidigare. Smart dag att rensa ut helt enkelt.

30. Fredag: Pizza på tacobröd, se ovan. 

31. Lördag: Födelsedagsmiddag (inte bestämt ännu) Trerätter skulle ju vara roligt 🙂 Men eventuellt tänkte vi catera (uttal; kejtra).

Lycka till med matlagningen! Hoppas listan ska komma till nytta och kanske skapa mindre stress hos fler än oss 🙂 Nästa månad tänkte vi att vi kan återanvända de recept vi gillar och ha några stående recept varje månad. Att hitta på 30 nya per månad känns lite overkill när en har småbarn och inte är utbildad kock alternativt har en anställt kock.

3 thoughts on “En hel månads matlista giver jag eder

  1. Kamilla skriver:

    Tusen tack snälla Mikkalainen! Mycket mumsigt, spännande och inspirerande där. Igår när jag var på citygross såg jag att dom säljer en bok som heter ”Köksalmanack”, där står en måltid för varje dag på hela året och recept till många av dom. Den kostar just nu bara 59:- men eftersom jag lovat mig själv att inte göra så många spontaninköp i år måste jag ändå fundera på saken.

    • Mikkalainen skriver:

      Tack snälla tillbaka för tipset! En sån almanacka vore inte helt fel! Samma här med spontaninköpen dock. Håller hårt på varje krona detta år.

Kommentarer inaktiverade.