Ljudbok som sömnpiller

Kanske har hon det i blodet? Kanske var det bara tur? Det kan även ha varit lathet. Oavsett om det berodde på hennes faders nästintill insomnia utan ljud i öronen eller hennes moders lathet så skedde det sig som så att barnet en kväll somnade till en ljudbok och sedan fortsatte med det. Det var inte svårare än så att jag en kväll satte på Lassamajas Detektivbyrå och förvånades över hur lugnt barnet blev av att lyssna på den upplästa boken. Ännu mer förvånad blev jag när hon ganska snart började rulla med ögonen och sedan somnade. Efter den kvällen har ljudbok funkat nästan alltid som ett sömnpiller för bebisen.

Jag hade precis fått appen storytell installerad på telefonen. Bebisen verkade trött men ville inte somna i famnen. Jag var också otroligt trött och högst upp på önskelistan stod en lättsam nattning och en snabb insomning. Vi lade oss tillsammans i vår säng jag och barnet. Tillsammans tittade vi på innehållet i storytell appen och jag valde en bok att lyssna på. Tänkte mer att vi skulle ha någonting att göra tillsammans där i sängen eftersom jag var för trött för att vagga och hon för pigg för att somna i famnen. Efter att ha valt en bok lade jag ifrån mig telefonen på nattduksbordet. Med ljudnivån på ganska högt. Efter en dag av massor med ljud, hör jag ganska dåligt. Jag släcker också sänglampan. All annan form av ljuskällor till exempel hallampan är redan på förhand släckta. Och så lyssnar vi tillsammans.

Första gången somnade hon bara så där på fläcken. Nu krävs det ofta lite mer av oss. Till att börja med få en inte gå och lägga sig för tidigt. Gärna hålla vaken en stund så att hon verkligen är trött. Hur vet vi det då? Vi gissar. Känns hon så där på gränsen nu? Innan det är dags har pyjamasen åkt på och vi har myst en stund tillsammans (det här tror jag att jag nämnt tidigare). Nu är det dags att lyssna. Alla lampor är som sagt släckta och vi lyssnar tillsammans på ganska hög ljudnivå (inte hög som i högt utan en ljudnivå som känns bekväm utan ansträngning för örat). I början gnäller hon lite och vänder på sig från sida till sida. Jag hjälper henne då att hitta en skön position på den sida hon valt just för stunden. Tills sist hittar hon en skön position och det märker jag genom att hon håller den. DÅ sänker jag ljudet lite. Fortfarande så att jag inte behöver anstränga mig för att höra. Eftersom jag inte vet hur bra eller dåligt hon hör måste jag ju utgå från mig. När det hon legat stilla ganska länge sänker jag lite till, nu är det ganska tyst nästan så att det känns som att du spänner öronen lite för att höra Astrids stämma. Just nu berättar honom om Rasmus på Luffen (barnen på den tiden alltså, stackare).

Efter en stund ungefär 10-20 minuter från att hon lagt sig till rätta tänder jag lampan på mobilen för att kunna se om hon sover ordentligt eller om det är påväg. Känner jag att det fortfarande känns lite oroligt så ligger jag kvar en liten stund till. Sover hon hårt (nappen påväg ur munnen och ögonen helt stängda) då smyger jag upp ur sängen och stänger av ljudboken. Hit men inte längre har vi kommit. Eftersom hon varit förkyld sedan annandagen så har hon fått sova högt med huvudet mellan oss eftersom vi varit lite oroliga för andningen. Steg 2 i detta blir att testa lyfta över henne till hennes egen säng. Men det steget väntar vi nog med ett tag. Det är ganska skönt att bara få känna sig lyckad ett tag nu och få en liten stund utan en massa experimenterande. Det räcker med att försöka få henne att äta någonting annat än smakportioner och bröstmjölk.

20150104_145703
Hela familjen myser i sängen.

3 thoughts on “Ljudbok som sömnpiller

  1. sannaclaesson skriver:

    Tack för inlägget! Det betyder mycket,vet att det gäller att prioritera när man får lite tid över och att du prioriterade detta känns tacksamt. Så tack och nu ska jag också ladda hem den där appen 😉

    • Mikkalainen skriver:

      Tack själv för önskemålet! Jag hade själv inte tänkt att det kanske faktiskt kunde intressera och fick dessutom reflektera lite över hur vi faktiskt gör 🙂 Appen kostar ju tyvärr 169 kr/månad vilket jag tycker är dyrt. Men min sambo står på det abonnemanget och vi kan använda den på båda våra enheter (mobilerna) vilket är bra i alla fall.

Kommentarer inaktiverade.