2015 får bli ett härligare år

Mitt nyårs-löftes-inlägg kändes så jävla pretentiöst, att jag tog bort det. Dessutom har jag redan ändrat mig.. eller inte ändrat mig men formulerat om. Träna en gång i veckan står fortfarande kvar och det vill jag verkligen försöka få till för allas vår skull. Men annars vill jag ha ett lite mer härligt år. Jag vill njuta mer av dagarna ”denna dagen ett liv” liksom. Jag vill känna tacksamhet över allt jag redan har. Jag vill våga mer. Jag vill bli en lugnare och mer harmonisk människa och försöka att inte oroa mig över saker jag inte kan rå på.

En sak jag tänkt på är konsumtionen. Mycket av min oro är ekonomisk och mycket av min ledsamhet kan ibland bero på att jag inte har råd att köpa just det där. Vi har råd att köpa det vi absolut behöver och mer än så behöver en inte ha! Men konsumtionen pockar ständigt på ändå eftersom det är precis så vårt samhälle är uppbyggt. Därför har jag bestämt mig för att vara smartsnål. Jag har en regel för detta år och det är att minska på konsumtionen – köpa endast det som behövs. På riktigt! Jag har en idé om att jag ska skriva ner allt på ett papper som jag kommer på att jag vill ha och sedan i årets slut se hur mycket saker jag önskat mig äga som jag förmodligen inte behövt. Spännande!

Detta år vill jag som sagt ska bli ett härligare år och då måste vi försöka få till det här med rutiner och vardagen. Matrutiner, sovrutiner (för min del egentligen), träningsrutiner (för oss båda) och rutiner för hur vi ska få saker gjorda i vardagen. Hittills har vi fått saker gjorda genom att bestämma dagen innan vad som behövs göras. I och för sig har det gått två dagar på detta år men vi har faktiskt fått saker gjorda både dag ett och två. Bland annat håller vi på med datarummet nere, mer om sånt sen.

Förutom det tänkte jag försöka skära ner på gotterier – dricka (läsk på norrländska), karra, chips, fikabröd. Och så tänkte jag bli rik, vältränad, snäll, skriva boken, få bokkontrakt och allt det där.

Men viktigaste av allt så vill jag vara en god människa, en bra mamma och sambo och tills sist älska mig själv. Det här nyårslöftesinlägget känns mycket bättre och mycket mindre pretentiöst och pekfingrigt 🙂

IMG_1829
Lia ser ljust på år 2015 😉