Året som gått

I morgon är det nyårsafton och det kam väl därför vara dags att göra någon slags årssummering. Jag snor UnderbaraClaras lista rakt av, fast fyller såklart i mina egna svar.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Ja, två härliga saker. Jag blev mamma och vi köpte hus.

Genomdrev du någon stor förändring? Nej även om jag hade velat kunna påverka valdebatten så har jag nog inte genomdrivit någon större förändring vare sig på offentligt eller privat plan.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja flera stycken! Superhärligt med massor av kompisar i samma ålder och såklart härligt med massa nya minimänniskor som vi kan sätta framtidstro på.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?  Det måste bli den natten den 30e juni och morgonen den 1a juli då Lia var påväg och då Lia föddes. Annars sitter inte så många datum kvar förutom datumet när jag fyller år 😉

Vilka länder besökte du? Inte ett enda ett. Men jag vet inte om det är något jag saknat heller förutom upplevelserna då såklart. Skulle varit fantastiskt att få besöka Paris någon gång.

Bästa köpet? Jag vet att det var någonting jag tänkte på för ett tag sedan som jag verkligen var glad över att jag köpt men jag kan inte komma på det. Däremot har jag unnat mig lite mer kläder på senaste vilket jag inte har gjort på väldigt länge och det känner jag är skoj. Amningsbehån jag köpte nyss är också en bra grej och tapeten i vardagsrummet är jag också väldans nöjd med. Annars försöker jag att inte konsumtionshetsa så mycket och det är också något jag kommer att ta med mig till det nya året. Då ska jag inleda operation: Smartsnål.

Gjorde någonting dig riktigt glad? När Lia rullade från rygg till mage. Det gjorde mig så himla superduper lycklig. Haha en sådan liten grej. Men hon gör mig verkligen lycklig och glad flera gånger per dag, speciellt nu när hon börjar bli mer än bara en liten söt klump. Varje gurgel och varje skri är liksom glädje i sig. Glädje har också varit insikten i hur underbar min sambo är och har varit under årets gång. Hur mycket stöd jag har i honom och vilken fin vän och livskamrat.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Lugn, ro och glädje. En mer organiserad och planerat vardag. Allt har bara varit huller om buller och det har ju hänt mycket på kort tid vilket också varit väldigt roligt. Men lite mer struktur och en så fungerande vardag som möjligt. Kanske en middag på tuman hand med André också vore något 🙂

Vad önskar du att du gjort mer?  Läst mer och varit mer glad.

Vad önskar du att du gjort mindre? Oroat mig och tvekat på mig själv.

Favoritprogram på TV? Inget program på teven som jag gillar speciellt mycket. Något jag tittat mycket på är ju alla husfruar-program. Jag har sett mycket på Netflix och Viaplay.

Bästa boken du läste i år? Jag pluggade ju i början av året så då blev det mest skolböcker och inte så mycket annat. Sen kom bebisen och då har det inte heller blivit så mycket läsning. Dock läste jag ju föda utan rädsla av Susanna Heli som jag tyckte var bra förberedelse inför förlossningen.

Största musikaliska upptäckten? Håkan Hellström som jag aldrig gillat innan och Countrymusiken som genre.

Vad var din största framgång på jobbet 2014? Att jag klarade av att avsluta hela andra året på min utbildning trots att jag mådde illa, var trött och ville ge upp mer än en gång. Jag är väldigt stolt över mig själv som körde ända till den sista tentan och sista kursen. Nu har jag bara ett år kvar av denna utbildning sen vill jag läsa och ta en examen i Litteraruvetenskap (som jag kommit på att jag borde ha läst från första början). Det får bli på distans medan jag jobbar som webbstrateg (det är det jobbet jag önskar mig – hör av dig om du kan erbjuda mig den tjänsten).

Största framgång på det privata planet? På det privata planet? Att jag började och fick möjlighet att gå hos psykolog. Att bli förälder tillsammans med André och se hur bra vi jobbar tillsammans. Att jag älskar min kropp och mig själv lite mer än jag gjorde innan graviditeten.

Största misstaget? Dra i gång ett renoveringsprojekt i lägenheten vi tidigare bodde i. Istället för att bara ta det lugnt då jag var gravid och fokusera på rätt saker istället för att leva mitt uppe i en halvklart lya. Det misstaget gör jag inte om igen så här i huset tar vi ett rum i taget och i lugn och ro.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Detta år har verkligen varit oerhört känslosamt. Men eftersom jag är känslomänniskan är jag helt säker på att mina år alltid kommer att vara både mycket upp och mycket ner. Jag tror att det här året i allmänhet varit ett lyckligare år i och med graviditeten och barnet som kom i slutet av graviditeten. Det har även varit ett känslomässigt utmanande år. Men 2013 vet jag att jag hade det lite tyngre med känslorna så sammanfattningsvis ett bra år.

Vad spenderade du mest pengar på? INGENTING och med det menar jag att jag på riktigt slösat pengar på onödiga saker, inte haft riktig koll på var pengarna tagit vägen

Något du önskade dig och fick? Ja en bebis ❤ och ett hus. Det är bara bokkontraktet som saknas nu.

Något du önskade dig och inte fick? Skulle vara bokkontraktet då och en miljon kronor extra utöver.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Alltså jag minns inte! Jag tror att jag fikade hemma hos mina föräldrar? Jag kommer däremot ihåg att mina bästisar kom och provsmakade mat hos mig och att de hade lyckats köpa så himla bra presenter till mig. Vi har en regel på 300 kr/present, vi lägger en hunka var till den fjärde som fyller år, för att det ska bli rättvist för oss allihopa, för att göra det enklare och för att inte överdriva konsumtionen.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Jag hade kunnat få må bättre, fått njuta mer av allt som jag faktiskt fått ta del av och varit med om. Jag vill bli bättre på att ta hand om mig själv till nästa år.

Vad fick dig att må bra?  Min sambo och mina vänner. Nu på slutet av året även bebisen och hon ger så mycket lycka att jag nästan gråter av glädje ibland.

Vem saknade du? Mina vänner ibland, då jag ibland kände mig ensammast i världen.

De bästa nya människorna du träffade? Mina barnmorskor. All kontakt jag hade med barnmorskan under graviditeten. Barnmorskan som förlöste mig och sköterskan som var med. Min dotter. Narkosläkaren var också ganska trevlig att träffa… eller vänta det kanske var epiduralen som han hade med sig som var väldans trevlig?

Mest stolt över? Det blir mycket bebis nu men jag antar att det blir så när en har ett sånt år. Jag är stolt över att jag skapat, burit och fött ett barn. Jag är stolt över att jag sökt hjälp när jag mått dåligt och jag är väldigt glad och stolt över att jag inte gett upp.

Högsta önskan just nu? Min högsta önskan förutom hjälp till alla jordens barn är att jag ska få skriva en bok och ge ut den i alla bokhandlar i landet. Att jag får ork att börja se allt jag har och känna glädje över det.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag tänker vara mer accepterande mot mig själv nästa år. Acceptera att jag inte orkar allt, att jag ibland inte ens orkar nått. Att jag är känslosam och att det är någonting fint. Mitt nyårslöfte är att försöka konsumera mindre och smart och även vara snällare mot mig själv.

2 thoughts on “Året som gått

  1. Victoria skriver:

    klart det får vara mycket fokus på bebis! Det är ju bland det största som händer. Läser din blogg varje dag! Du skriver så bra å så igenkännande! Gott nytt år på dig!

    • Mikkalainen skriver:

      Vad kul att du läser, varje dag till och med 🙂 Det känns lite roligare då när en är lite opeppad på att skriva. Hoppas nyårsaftonen bjöd på mycket glädje. Gott Nytt år!

Kommentarer inaktiverade.