Vad gör föräldralediga på dagarna?

Något som jag funderat ett tag på är: Hur ser det ut hemma hos andra föräldralediga? Vad gör andra föräldrar när de är hemma med sina bebisar/barn? Och: är jag tråkigaste mamman i världen? Eller gör andra likadant som jag? (Berätta jättegärna hur era dagar ser ut)

Vår dag brukar börja mellan klockan 8-10. Då vaknar bebisen och börjar med ofta med att bajsa och vi kliver upp för att byta. Efter det gör jag ordning frukost till mig själv och äter denna framför teven (oftast). Medan jag äter, leker antingen Lia i babygymmet eller så ligger hon bredvid mig i soffan och myser (där lägger jag henne om hon fortfarande verkar trött). Om hon inte ätit när hon vaknade så brukar jag amma henne när jag ätit min frukost. Ett nytt inslag på våra morgnar är att jag ibland gör en smakpotion gröt som jag matar henne med medan jag äter, då vid köksbordet. Dock är hon inte så förtjust i detta alltså gröten. Mammas bröst och vatten är det enda hon gillar, fortfarande. Välling och gröt… inte så mycket.

Nu är klockan cirka 11-12 och då klär vi på oss och lägger bebin i vagnen för att hunden ska få sin promenad och bebin ska få sova sin första lur. Vi går mellan 30 min och 1,5 h beroende på dagens kondition hos mamman. Efter promenaden sover bebin mellan en minut och två timmar i vagnen. Det är lite av ett lotteri det där. Vid den här tiden brukar jag försöka hinna gå på toaletten, plocka undan lite, blogga* och äta. Precis i den ordningen.
När bebin vaknar ungefär vid 14-tiden (om hon sover de där två timmarna) brukar vi amma igen och sedan leker hon i babygymmet igen. Om hon inte somnar så testar vi oss fram med lek, amning, eventuellt blöjbyte eller rulla ute i vagnen. Sover hon inte under dagen brukar jag vara helt slut som människa och behöva lite extra vila på kvällen.

Nu är klockan kring 15 och vi börjar längta efter pappan. Har det varit en lite jobbigare dag har vi redan börjat längta efter pappan för länge sedan men oftast infaller längtan ungefär vid tre. Ungefär samtidigt med som husfruarna börjat bråka på teven så somnar Lia i min famn och tillsammans begrundar vi hur en inte blir lyckligare av pengar. Ibland gör vi saker utanför hemmets väggar och det brukar uppskattas av både mig och bebisen. Men det får inte bli vareviga dag för det orkar vi inte. Sedan kommer pappa hem och vår kväll tillsammans som familj börjar. Så här ser våra dagar för det mesta ut. Ibland skiljer de sig såklart. Ibland sover hon massor, ibland inte alls. Ibland är dagarna hur mysiga som helst och ibland känns de som de längsta dagarna någonsin. Men alltid är jag tacksam över att jag har möjligheten över att vara hemma med vårt barn, åtta månader till till och med!

Nu undrar jag fortfarande vad ni andra föräldrar gör? Hur ser en dag ut?
IMG_1866
*Bloggandet har jag helt lagt åt sidan för att inte bli stressad och skriver nu istället när jag har tid och lust.