Att läsa är viktigt för stora och små

Middagen är inhandlad, bebisen sover i sin spjälsäng, Sambon kommer hem om inte allt för lång tid och jag ska förhoppningsvis hinna läsa lite ur min bok som han köpt mig. Den heter Magikerna och verkar, efter att ha fått den återberättat av min sambo, väldigt intressant. Jag har bara hunnit några sidor in men de sidorna har fått mig att vilja ha mer! Läsa är en hobby som lagts på hyllan bokstavligen. Istället har teven blivit en kompis i amningsstunder och sövningsförsök. Om det är något jag vill bli bättre på till kommande år så är det att hinna med läsning.

IMG_1414
En bok från förr. Denna läste jag när jag var liten. Just detta exemplar var nog ganska sönderläst har jag för mig. Därför köpte jag ett nytt exemplar på årets bokrea i, kan det har varit februari eller mars? Då låg mini i min mage och bakades på för fullt. Jag läste denna bok för henne i går och hon satt lugnt och stilla hela boken igenom. Det är första gången som jag läst en hel bok för henne där upplevelsen verkar vara lika mysig för henne som för mig. Spännande! Mycket läsning kommer det i alla fall att bli för denna tös då både mamma och pappa älskar böcker.

Om jag får lägga till en egen teori, kan även ha läst om detta någonstans, så tror jag att hon gillade språkets flöde i boken. Eller rättare sagt ljudets flöde i och med att boken är skriven i rim. Jag tror att även om hon inte förstod vad jag läste så gillar hon/barn ljudet av språk.