Flaskmatade barn somnar lättare?

OBS! Det här inlägget innehåller oerhört mycket kanske och många gissningar eftersom jag absolut inte har någon aning utan bara uppmärksammat en liten trend som ändå är av högt intresse. Jag hoppas därmed att jag inte kliver någon på tårna med mina ganska vaga gissningar och stora kansken. 

Jag har fått några tips gällande de sena nätterna för Minilainen, vilka jag är väldans tacksam för. Självklart är råden olika eftersom att alla barn är olika och det tror jag vi alla måste komma ihåg, även jag. Mitt sätt att hantera vårt barn kanske inte är lämpat för någon annans. Så länge vi ger råd för att hjälpa och inte för att tillrättavisa eller klanka ner så tycker jag det är okej. En skillnad som jag märk på de råd jag fått som också skulle vara spännande att forska lite mer i är bröstmatade (amning) vs flaskmatade (ersättning) barn. Jag har absolut inga som helst belägg för att detta skulle kunna stämma men jag har uppfattat en trend bland de mammor med barn som flaskmatas att de verkar somna tidigare på kvällen? Stämmer det här för dig, om du flaskmatar?

Kanske är det bara en slump men de mammor, som kommernterar och som flaskmatar sina bebisar med ersättning verkar utan undantag ha barn som somnar av sig själv och vid en tidigare tid på kvällen. Därför antar jag även att de råd om att försöka ändra våra tider för Minilainens sömn även grundar sig i den planering det krävs för flaskmatning. Eftersom att jag antar att när en flaskmatar så kanske en blir tvungen att skapa rutiner eftersom att det tar tid att göra en flaska redo. Kanske leder det till att dessa mammor har mer koll än de ammande mammorna gällande vilka tider barnet äter och kanske kan de även förändras tiderna genom att ge flaskan tidigare/senare. Nu slänger jag bara ur mig gissningar eftersom att jag absolut inte har någon aning! Och säkerligen gäller inte detta alla. Det kanske går att göra samma sak med amning men jag slänger då bara fram pattarna när det verkar som att barnet vill ha. För en rutinerad flaskmatare kanske en bara kan slänga fram flaskan också.

Ersättnings-mammorna ger råd om tider, amningsmammorna om att det ordnar sig i sinom tid. 

När jag frågat om hjälp angående de sena nätterna så har en tydlig trend visat sig som jag finner intressant och enbart på ett positivt sätt. Det är att ”ersättnings-mammorna” ger råd angående tider medan ”amnings-mammorna” kommer med råd om att de ordnar sig i sinom tid. Kan det vara så att de flaskmatade bebisarna blir mättare och därmed mer nöjda inför natten än de bröstmatade barnen? I och med att bröstmjölken kan bli en aning mindre fet på kvällen medan ersättning fortsätter ha samma mängd näring och fethet? Kanske gör den förmodade bekvämligheten som amning innebär i ammande mammor latare? (Lathet är i alla fall min orsak till att jag inte orkat kämpa med flaska mer). Det är ju bara att slänga upp brösten så får barnet äta när det vill och därmed så kanske mattiderna blir olika i och med att de inte behöver planeras IMG_7224in.

Spännande är det i alla fall och jag vill givetvis fortfarande få råd oavsett hur ditt barn får mat. Jag tycker att det är en intressant trots att detta är av högst okvalificerad gissning och tanke. Är det bara en slump eller vad tror ni?

Vi testade ju något nytt igår i och med råden och det var ju att kliva upp tidigare. Därför tänkte jag recensera hur det gick. Vi klev upp vid sjutiden och det verkade fungera hyfsat bra. Minilainen blev trött efter två vakna timmar som vanligt och somnade också ganska enkelt vid tio-tiden. Men det var här som skillnaden mellan en ”vanlig” dag med hennes egna rutiner visade sig. Hon sov bara tio minuter, vaknade till och var grinig och visade tydligt att hon ville sova. Så höll hon sedan på fram till klockan tolv som är hennes sovtid i vanliga fall och även då hon till sist somnade. På kvällen vid fem-tiden blev hon trött och gick inte att hålla vaken och sov även då bara en powernap som på förmiddagen. Därefter var hon trött och bitvis grinig fram till att jag gick och la mig med henne i vår säng vid halv elva. Där låg hon och ömsom grinade, pratade, brummade och gnydda medan jag bara klappade och stoppade in nappen men försökte vara så tråkig som möjligt. Kvart över elva somnade hon och då tog det nog inte lång tid förrän även jag sov.

Jag förstår att det krävs mer än en dag för att få in en ny rutin. Men jag vet inte om det jag känner mig bekväm i att försöka fiffla med tiderna. Det kommer att komma av sig själv enligt andra mammor. Det mest positiva var nog dock att jag var piggare av att kliva upp tidigare och var då även på bättre humör. Vi kom ju även i säng lite tidigare men istället hade vi ju en lite mer missnöjd bebis. Hon vaknade ju dock kring åtta i morse vilket är två timmar tidigare än i vanliga fall. Och, och hör och häpna i dag somnade hon halv sju! Hon vaknade och åt 19.40 och har sedan sovit sedan dess. Hon har dock inte gått att lägga i från sig förrän nu (vi har testat) men hon har ändå sovit. Så vi får se kanske att den där tidiga morgonen och en gnällig dag ändå kan vara värt det.

Jag vill inte fiffla allt för mycket eftersom att jag inte tror på att hålla henne vaken och kanske har hon bara bytt sin egen rutin eftersom det är sånt bebisar gör som hobby men det kan ändå vara värt att fiffla lite om det är så att det kan fungera för hela familjen. Ska jag gå och lägga mig nu? Det är ju ändå lördag då borde jag få vara vaken en stund till?

Vad har ni gjort denna lördagskväll?

IMG_0039
En dag för länge sedan i en svunnen tid när Minilainen endast var sju dagar gammal.

 

12 thoughts on “Flaskmatade barn somnar lättare?

  1. Mli skriver:

    Tror det där är väldigt olika. Även om jag ammade så ammade jag vid nästan samma tidpunkt varje dag, precis som när jag flaskmatade det första barnet. När mina barn var så små iofs så höll jag de gärna vaken till 21-22, så de sov länge morgonen efter. 😉 Jag minns fasiken inte så väl från den tiden. Mitt råd är att ni testar er fram och även om ni testar allt möjligt så kanske fröken inte alltid vill samarbeta ändå. Det viktiga att komma ihåg är, att man som mig, en dag glömmer ;D

    • Mikkalainen skriver:

      Det är ett ganska bra råd faktiskt, att man en dag glömmer 🙂 för då kan en trösta sig med det när en känner att det är jobbigt. Och jag tror nog också att det är väldans olika. Förmodligen lika olika som barnen är olika. huvudsaken vi hittar något sätt som funkar 🙂

  2. Lisa skriver:

    jag är numera en flaskmatare. Ammade heltid 2 månader, deltid 3. Anledningen till att jag håller koll på tider nu när jag flaskmatar är för att man kan ge för mycket när man ger ersättning men icke vid amning. Har man en matglad kille som mig så får man hålla lite koll. Dock somnar han inte av sig själv. Vi har rätt tuffa kvällar, mellan 17-23 är det mestadels gnäll och skrik.. Dagarna är numera mycket bättre och kräver bara lite vaggning i vagnen. Så jag kan inte komma med råd då vi kämpar för fullt. Jag försöker tänka att de kommer bli bättre. Förut bråka vi varje gång det skulle sovas, nu endast kvällar så det är ju en förbättring, så låter jag det gå en månad till så kanske kvällarna också fungerar. Nu har jag skrivit en hel roman känns det som. Önskar er en god natt!

    • Mikkalainen skriver:

      Vad härligt med utveckling för er del:) det påminner lite om Lias turer på kvällarna. Vi har inte haft lika kämpigt på dagarna men vad skönt att det börjar lugna sig för er. Vi har också fått till vagn-vaggning inomhus och om någon är glad över det så är det pappan som känner att Hanna hjälpa till:)
      Jaha så kan ju självklar var att en måste hålla koll så att de inte äter för mycket eller för lite för den delen, lärt mig något nytt:)
      Jag tror egentligen att min upptäckt av trend förmodligen är mest slump för barn är så himla olika. Men väldans spännande att läsa hur andra har det.
      God natt sov gott!

  3. Stina skriver:

    Jag helammar(nästan) bebis på 5,5 mån. Han får några teskedar smakisar om dagen men ingen ersättning. Sen han var ungefär 3 mån har han somnat från amning någongång kl 20-21 nästan varje kväll. Oftast går det smidig då han väl börjar äta men ibland är det kamp och bajskrångel innan han kommer igång med nattningsamningen. Sedan äter han oftast en gång mellan 01.30 och 04.00. Oftast bajsar han kl 6.15 och somnar oftast om och sover till kl 07.30. Ganska ofta är han lite halvvaken en till två gånger förutom då han äter men somnar om då man svänger honom eller buffar lite. Han sover i egen säng men somnar alltid i famnen. En detalj i sammanhanget är att han har en merionullsbody under pyjamasen så han vaknar inte och fryser fast han sparkar av sig täcket. Tänkte bara dela hur det är för oss.

    • Mikkalainen skriver:

      Tack för att du delar med dig! Det där med för varm och för kall bebis är faktiskt en av mina största ”hålla mig vaken” problem. Har alltid pillar på henne på nätterna för att känna om hon är för varm. Mycket av det gör säkert också att varken hon eller jag sover bra. Jag hoppas att den nya rutinen med att sova i egen säng fortsätter för det funkar nog bäst för oss allihopa 🙂

      Bajskrånglet känner jag igen 😉 och vad roligt med smakisar 🙂

  4. josefinknave2 skriver:

    Vi flaskmatar, men vår lille varken somnar av sig själv eller somnar så värst tidigt nu för tiden.. Jag tror att det hänger på andra grejer, och att det är myyyycket av ett lotteri hur ens bebis vill ha det när de är såhär små. Men, det är min hobbygissning. Det låter i och för sig rimligt att en bebis kanske vill äta mer/oftare om mjölken är mindre fet än vad den är annars. 🙂 Jag har tyvärr noll tips mer än att typ försöka hålla ut och inte bli för stressad om rutinerna inte faller sig som man drömmer om direkt, det kommer ju lösa sig på ett eller annat sätt för eller senare och vi gör ju vårt allra bästa! Kram!

    • Mikkalainen skriver:

      Det är nog precis som du säger, ett lotteri och tack för att du påminde mig om att inte stressa för mycket med rutinerna. Den inställningen har ju vi haft också att det där löser sig men hade tappat bort det på vägen av trötthet tror jag;) Och ja vårt bästa är ju bara vad vi kan gör det får duga gott nog. Kram!

  5. My skriver:

    Ja här kan vi vara vakna till två-tre på natten och då ammas det nästan hela tiden.. I bland ger vi ersättning innan vi går & lägger oss vid 23 men hur än det är så kommer han inte till ro utan amning.
    Trots att vi byter om till pyjamas samma tid på kvällen och har våra rutiner så kan alltså natten bli väldigt lång. Före tolv har jag aldrig somnat sedan Ebbot kom till oss. Så många många dagar är jag så sur & less på allt möjligt att jag knappt vill göra mig i ordning 😴

    Men er lilla tjej verkar ju jätteduktig på att sova bra! Tycker jag 👍

    • Mikkalainen skriver:

      Ni har det ni gör med andra ord. Skönt att höra att det är fler som är på dåligt humör för precis som du säger så är vår lilltjej förmodligen det minsta problemet det är trötta och griniga föräldrar som är det huvudsakliga problemet 😉 men det går väl över när det flyttar hemifrån 😉 kram

  6. My skriver:

    Haha, ja precis 🙂

    I dag sov jag när han sov. Till 13:00. Med uppehåll för två matpauser. Jösses vilken konstig dag det blev!
    Min sambo jobbar även borta så det är inte mkt avlastning jag får på veckorna. Men det går.
    Jag ammar på 😊
    Vart har ni köpt hus förresten? Blev nyfiken och jag tyckte jag kände igen omgivningen 👍

    • Mikkalainen skriver:

      Det är smart att sova när bebis sover speciellt om som du inte får så mycket avlastning under veckorna. Jag tycker ni mammor som har ”borta-jobbande” män gör det himlanrsch bra! Ja, ensamstående föräldrar överhuvudtaget. Vad har jag att gnälla över liksom 😉

      Jag vill inte skriva i bloggen var vi köpt men skriv gärna ett personligt meddelande på Mikkalainens facebook eller ett mail om du är nyfiken så kan jag svara där istället =) https://www.facebook.com/Mikkalainen (ps, gilla gärna sidan 😉 :):)

Kommentarer inaktiverade.