Vi testar någonting nytt

Vi testar någonting nytt, då det jag testade igår inte fungerade som jag hade hoppats. Jag har fått tips om att försöka hålla bebisen vaken och personligen gillar inte jag att mixtra med barnets sömn för att det ska passa mig bättre. Jag tror på att en fyra månaders bebis sover för att de behöver sova och inte för att bebisen har särskilda rutiner. Men jag tror också på att varje förälder gör det den tror är bäst för sig, sitt barn och sin familj och säger därför inte att det skulle vara fel om någon annan känner att det fungerar för deras barn.

IMG_1237 Frukost för mer energi.
Självklart ville jag ändå testa att hålla henne vaken en lite än extra stund igår. Det kan ju aldrig skada att testa det som verkar fungera för andra. Det som hände var att hon somnade sittande i min famn, vilket hänt EN gång tidigare. Så det gick ju inte särskilt bra. Till kvällen lyckades jag få henne att somna 19.00. Helt fantastiskt! Jag tänkte att det kanske fungerade att hålla lite på eftermiddagsvilan ändå? Tills att hon vaknade vid 20.30 och vägrade somna om förrän efter midnatt. Då var både jag och pappan i halvdvala. Hon vägrar att sova, är nöjd så länge hon får vara vaken och skriker så fort vi försöker natta henne. Hon är trött, det märks. Men det är vi också och en hel trött familj löser inte problem så bra eller tänker klart heller för den delen.

Efter elva gav vi upp både jag och pappan. Då fick barnet ligga och surra för sig själv. Det enda vi gjorde var att stoppa in nappen när hon tappade den. Utan att ge henne någon annan uppmärksamhet.  Tillslut gav hon upp. Kanske insåg hon att mamma och pappa blivit väldans tråkiga och efter en stunds klagosång (ett gnyende ljud hon gör innan hon somnar) somnade hon och då kunde även föräldrarna somna.

På grund av dessa sena nätter som, om hon inte själv förändrar sin just nu nattliga rutin, inte är hållbara för oss steg vi upp med pappa i morse. Alltså kring sju. Detta för att se om tidiga morgnar kanske kan förkorta de sena nätterna. Ja vi får se i kväll helt enkelt. Kom gärna med mer tips om vad ni har för kvällsrutiner.  Badar ni alltid era barn innan sänggående? Byter ni alltid blöja samma tid, tar på pyjamas samma tid? Som sagt berätta gärna.

Välkommen fredag!
IMG_1241

5 thoughts on “Vi testar någonting nytt

  1. Sandra skriver:

    Nu var det de här med att minnas hur det var, men vill mig minnas att vi ganska tidigt börjat med fast rutin för William vid läggning. Alltså typ blöjbyte, pyjamas, bokläsning i sängen och mat sen säger vi gonatt och släcker lampan för sovning. Sen som ni gjort visa att nu ska vi sova och att mamma och pappa är inte alls nå rolig när vi släckt lampan, blir hon jätte ledsen visa att man är där genom beröring,puffande eller hur ni gör 🙂 Det är mitt tips hoppas de var till lite hjälp iaf 😉

    • Mikkalainen skriver:

      Jag tog fasta på tipset direkt om att fortsätta vara tråkig och att endast visa med beröring att vi är där och det verkar minsann funka! Tack för tipsen 🙂 Snart är du där igen 😉

  2. Jenny skriver:

    Minns inte exakt hur vi gjorde, men en liten nattningsrutin med blöjbyte, pyjamas och sådär införde vi ganska tidigt – den har ändrats och utvecklats och flyttats både tidigare och senare men såhär strax efter tvåårsdagen finns den fortfarande kvar och är inte helt olik ursprunget! Jag tänker att hela proceduren (som nu börjar med favoritprogram på tv, fortsätter med pyjamas och avslutas med napp, pussar och kramar och till sist välling i sängen) signalerar att det är slut på dagen och snart sovdags.

    Funkar för oss, hoppas att ni hittar det som funkar för er 🙂

  3. Jenny igen skriver:

    ps. jag är aptråkig på nätterna. Har alltid varit, om han vaknar så är det klart att han får uppmärksamhet och sina behov tillgodosedda (napp/välling/ny blöja eller vad det kan tänkas bara) men de hela utförs i mörker (i den mån det går…) och utan glada tillrop. Vi fixar liksom till och sedan är de bums i säng igen 🙂

    • Mikkalainen skriver:

      Tack för att du delar med dig 🙂 inte helt olik vår rutin. Vi fortsätter nog som vi gör nu och kommer nog precis som er flytta och ändra utefter bebisens utveckling och behov 🙂

Kommentarer inaktiverade.