Försök nummer fyra, fem och sex

Nummer fyra: Det är pappans kväll. Men problemet är att pappan inte vaknar, i alla fall inte lika lätt som mig. Jag är ju ändå vaken vid varje tillfälle. Eller måste jag släppa på ansvaret bara och låta honom ta det. Ska jag fortsätta putta till honom eller ska jag ta det när jag ändå är vaken? Men då blir det ju inte så jämställt? Ska tilläggas att pappan vill kliva upp och absolut tar sitt ansvar. Det är bara det att om jag ändå är vaken, hur mycket vila får jag då egentligen? Ni med äldre barn, går det över? Alltså min vakenhet?

Klockan tre gick jag och kollade till henne (ändå) för att jag helt enkelt studsade upp på rutin. Jag trodde att det skulle vara matdags men det var det inte. Hon fick nappen och somnade om därefter sov hon till fem, då var det dags för mat och då hämtade pappan henne. Jag bytte blöja och rapade sedan väckte jag sambon som fick lägga tillbaka henne. Han vaknade mitt i blöjbytet yrvaken och sade -men det där skulle ju jag göra! – ja, jo men du sover ju. I bland är det här med att vara mamma, även om jag TAR ansvaret för oss båda fast jag varken ska eller behöver, inte riktigt rättvist när biologin funkar på det viset att jag är vaken vilket som.

Jag testar att ge henne andra bröstet men det har hon inte lust för just då. Vi lägger tillbaka henne i sängen och där klöser hon lite på kudden, då vet vi att hon kommer somna om. Mera hungrig är hon trots allt och någon gång halv sju-sju, vaknar hon igen och får mat. Då kan det vara så att pappan byter blöja men vi är inte riktigt överens om den punkten. Vi minns helt enkelt inte någon av oss och ingen av oss vågar stå på oss i natt-töcknet. Så maby, maby not. Hon kommer i alla fall och sover med oss i vår säng och vaknar sedan vid tio som vanligt. Där emellan har vi sovit väldans skönt och hårt. Det tar sig. Dessutom börjar glipan i sängen att krympa och vi kunde till och med få till det litegrann. Med en person mindre i sängen börjar vi komma tillbaka till något som vi glömt att vi behövde.

Försök fem: Mammanatt. Barnet sover hela natten med paus endast för att få sin napp och rättas till. Hon vaknar till vid tre, fem och sex någon gång men är som sagt då nöjd med att endast få sin napp och att ändra sin sovställning. Först 7.30 vaknar hon och vill ha mat då lyfter jag henne till vår säng och hon sover vidare där till ca tio som vanligt.

Försök sex: Okej, vi kan lätt konstatera att det går bra att sova i spjälsängen. Förutsättningen är ju dock att barnet måste somna först… Vilket inte en självklarhet i går kan jag säga! Hon verkade hungrig eller snortrött och sen pigg och nöjd. Så fort vi försöka natta blev hon förbannat så jag trodde automatisk att hon var för hungrig för att sova. Kvällens blöjor var bytta så det var inte magen. Till slut hade hon ätit så mycket att det som fanns kvar, om det fanns något kvar inte var till någon nytta. (Tillägger här att nu börjar pappa vara lika snabb som jag så jag antar att han börjar höra och förstå hennes signaler nu också. Kanske helt enkelt jag som måste släppa ansvaret helt enkelt). 

Jag tappade tålamodet helt… Är det någon annan som gör det? Pappan samlade som tur var ihop sitt tålamod och vid halv ett somnade hon och kunde läggas ner i sin säng. Sedan sov hon hyfsat bra resten av natten. Klockan fyra vaknade hon och fick äta och fortsatte morgonen i sin säng. Klockan 7-8 hämtade jag henne till mig igen, ammade och sedan sov vi till tio. Jag vaknade med huvudvärk och det beror nog på att sömnen efter klockan 12 inte ger så mycket kvalitet.

Det går bra att få bebisen att sova ensam måste jag säga. Med enda förutsättning att hon somnar överhuvudtaget. Vi kommer fortsätta så här och i och med att nätterna ser väldigt lika ut och detta varit hyfsat lättsamt för oss så återkommer jag om det blir någon förändring.

IMG_1215
Morgonmys i soffan.

2 thoughts on “Försök nummer fyra, fem och sex

  1. My skriver:

    Jag fortsätter att kommentera 🙂

    Vad bra det går för er!! Vad skönt det låter när hon sover nästan en hel natt utan mat.
    Jag fick en smärre attack i förrgår natt och började storgråta pga sömnbrist & att ebbot totalvägrade att sova! Min man fick ta över…
    Sen grät jag en skvätt å Jocke fick honom att somna på en gång. Naturligtvis.
    Jag ammar ihjäl mig och jag är Ebbots personliga napp.

    Besökte i Sthlm i går och i dag & var på konsert. Hade med mig ebbot och barnvakt. Gick hur bra som helst! Åkte tåg dit å hem oxå, han skötte sig examplariskt.
    Det som är grejen är att även om jag lägger mig vid 23 så somnar han inte före 01:30 ändå. Det måste ändras. Hinner Mata en två ggr till innan vi kliver upp…
    I kväll är jag toktrött iaf 😏 hoppas det blir en bra natt 👍
    Trevlig kväll 😀

    • Mikkalainen skriver:

      Hej! Det gör du rätt i 😀 Jag kan tyvärr inte trösta dig med mer än att förhoppningsvis går det över =) Och känna med dig i att vi hade det likadant, jag var också en personlig napp och har många gånger tappat humöret på grund av sömnbristen. Vi är där igen nu.. Hon vill verkligen inte sova fast att hon är SKIT-trött!

      Vi har nästan haft tur med vår bebis som inte ätit så mycket alls under nätterna. Det får en ju vara glad för men just det här med att hon vill vara vaken så länge! Jag är inte gjord för det alltså :/

      Jag ska testa en ny sak för sömnen. Att gå och lägga mig tidigare så får min sambo ha barnet medan jag sover någon timme. Han är ändå uppe senare än jag. Kanske kan ni också testa det? Jag tänkte att jag går och lägger mig vid tiotiden och får då förhoppningsvis sova till kanske 12-1. Kanske kan det hjälpa mot sömnbristen.

      Vad härligt att få komma iväg till staden och hitta på något! Och vad härligt att det gick bra!

      Lycka till i natt!

Kommentarer inaktiverade.