Minilainen – fyra månder plus

Minilainen har ju hunnit bli hela fyra månader under det här flyttkaoset vårt. Så nu tänkte jag passa på att uppdatera lite. Vi vet ingen vikt eller längd för tillfället eftersom det var väldans länge sedan vi var på BVC. Jag ska dit på föräldragrupp snart så då kan jag passa på att väga och mäta na.

Tyvärr så kostar appen The Wonder Weeks till Android pengar(hade den i iPhonen gratis) Det går inte att knyta någon av mina kort heller.. kanske får skaffa paypal eller köpa nått sånt där presentkort. Appen var himla bra för att kunna följa Lias utveckling med. Men hon har i alla fall gått igenom många sena nätter mellan hennes tredje och fjärde månad. En stor vilja och ett humör värt en riktigt surfinne (inte alls fördomsfullt av mig.. jag är ju finne själv, pappan också för den delen 😉

Humöret visar sig dock och kanske som tur är mest på kvällen. Under dagarna är det världens gladaste lilla bebis och för varje dag som går så blir umgänget tillsammans med henne ännu mer av en fröjd. Hon kämpar med att få sitta konstant. Ligger hon ner vill hon ha något att pilla med eller titta på annars finns det ingen anledning att ligga kvar. Fötterna är himla roliga och det brummande ljudet hon gör med munnen pågår dagarna i enda.

Alltså i korthet: Hittat fötter, brummar med munnen och gör bubblor (gärna med bröstmjölk i munnen), tar sats för att komma upp i sittande (kan lyfta huvudet från liggande men inte mer) Lyckats stoppa både en strumpa, en sked och andra ting rätt in i munnen (nappen plockar hon gärna ut men får inte in åt samma håll igen). Hon plockar även ut nappen genom att nypa fast den mellan tummen och pekfingret vilket set otroligt gulligt ut! Är det vad som kallas pincettgrepp? Hittar ingen info om det när jag googlar.

Däremot har hon glömt hur hon ska göra för att vända på sig. Lägger jag henne på magen så börjar hon gnälla efter ett tag och vill att jag ska plocka upp henne. Tidigare vände hon sig från mage till rygg på stunden jag lade ner henne typ men den kunskapen verkar glömd.

Det är fantastiskt härligt med utveckling och ibland när hon tittar på mig nu så är det som att någon är där på riktigt. Det är som att hon tar in allt och verkligen suger in saker med blicken. Hon känner efter med sina små händer och har vilja att utforska allting. Vi älskar dig lilla hjärtat ÄVEN när du inte vill gå och lägga dig på kvällarna. Är du verkligen fyra månader eller fyra år?
IMG_1168
Världens gulligaste lilla prick-stjärt! Jag vet inte om hon är lång för att vara fyra månader? Men vi upplever henne som väldans lång i alla fall =)

20141111_131337

Ibland kan det bli så rätt när mamma råkar knäppa kort. Här ser ni det stora leendet som jag som mamma har tagit som min personliga uppgift att få till minst en gång om dagen. Att få henne att skratta är det bästa jag vet och mycket av det jag vill vara idag är för hennes skull. Har mer tankar om att göra sitt barn en björntjänst. Tänkte försöka plita ner det här framöver.