Oatly havredryck med smak av Äpple och Päron

I det här hemmet försöker vi alltmer gå mot en smalare köttkonsumtion. Jag tror att vi aldrig kommer nå vegan-status men jag ramlade just över ett begrepp som verkar cirkulera i Hollywood (där allt händer). Det har det uppstått något som kallas för dirty vegan och innebär alltså att du äter kött enstaka gång per år. Ja, alltså antingen är ju en vegan eller så är en det inte men jag tänkte att det bästa för oss är helt klart att försöka dra ner till en början. Det går ganska långsamt men vi testar oss fram bland lite olika produkter och recept. Just under flyttkaoset har det blivit extremt mycket snabbmat och just det hoppas jag åtminstone att vi ska kunna råda bot på. Det är ju lättare att välja vegetariskt när en lagar själv än när en besöker Donken.

Denna Oatlyprodukt (Oatly som befunnit sig i hetluften i medierna ett tag, vilket är bra enligt mig för all media är gratis publicitet) är mitt senaste testobjekt. Den smakar precis som päron-mer på tetra men med en lite tjockare konsistens och eftersmak av havre. Jag gillar den! Får för mig att den skulle kunna vara ett lite bättre alternativ* än en festis till mellanmålet men det kan jag inte helt gå i god för (Jag är ju ingen expert på nutrition liksom). Den kan säkert innehålla mycket socker även denna men innehåller även betaglukaner* som enligt Oatlys reklam ska vara bra.

20141110_154957

*Oatlys dryck har endast en liten aning mindre socker i sin Havredryck men innehåller samtidigt fiber.

*En sorts fiber som hjälper till att sänka kolesterolhalten. Källa Wikipedia