Hur många julklappar ska vi köpa till barnet?

I går frågade farmor vad Lia önskade sig i julklapp och jag tror säkert att det är fler som undrar. Vi har bestämt oss för att köpa Astrid Lindgren-boxen innehållande samtliga filmer till henne. Hon kommer självklart inte ha någon nytta av dem just nu, men kommer säkert att älska den senare. Om inte annat så gillar vi Astrid även om jag är mer lagd åt Disneyhållet.

När det gäller just julklappar så tycker jag att det är lite av en utmaning hur en ska tänka inför jul. Jag försöker att inte falla för konsumtionen mycket på grund av att jag inte har stålarsch men också för att hon denna jul inte kommer att ha vinning av någonting mer än att få prassla med papper. Men som förälder vill en väl överösa sitt barn dess allra första julafton och alla andra julaftnar med för den delen. Jag tror dock att vi bestämt oss för att det får bli få klappar denna jul och så tar vi ställning senare till hur vi vill göra framöver. Jag tänkte att vi kan köpa några små packet för att hon ska få något att prassla med, annars är sådant som är praktiskt att föredra.

Vi avsäger oss vänligt men bestämt alla plastleksaker. Lägger som sagt inga värderingar i hur andra göra och sätter inte heller några pekpinnar men så vill i alla fall vi ha det. Hårdplast som finns t ex i lego ska dock gå bra. Det verkar mest vara den mjuka plasten som innehåller mycket kemikalier, till exempel kläder med plasttryck.

Därför tyckte jag att det var så himla bra att Josefins Knave skrev denna fina lista. Hon har skrivit så himla bra om doppresenter, som vi snor rakt av till svaret på frågan -vad Lia önskar sig i julklapp. Jag har plockat ut favvosarna.

  • Välgörenhet – en väldigt fin grej är att skänka pengar och ge möjlighet till en hel familj eller ett barn att få liknande trygghet som vårt barn automatiskt får, i och med den trygghet hon haft turen att födas in i.
  • Böcker – vi älskar att läsa både jag och André. Det vill vi gärna föra vidare till Lia. Att kunna läsa och att vara duktig på att läsa är en fantastisk kunskap att ha med sig livet ut. Kunskap och välgörenhet måste vara det överlägset bästa, förutom kärlek, att ge i julklapp. Böckerna behöver inte heller vara nyutgåvor utan får gärna vara fina loppisfyns eller arvegods.
  • Annat arvegods – kläder eller andra praktiska saker.
  • Kläder i strl 74 och uppåt alt. presentkort.

Vi är inte så mycket för en massa leksaker men om en skulle vilja köpa leksaker så finns det massor av pedagogiska leksaker som vi tycker är fantastiskt roliga. På rekolek och medvetenmini finns massor av fina leksaker dock av den lite dyrare varianten men de är fantastiskt fina.

2096-3-bultbrda
bildlänk

Berätta gärna för mig hur ni tänkt inför julen. Hur tänker ni när det gäller hur mycket julklappar en köper? Har ni någon speciell tradition gällande julklappsköp som ni kör med på julen? Eller har ni kanske någon summa som ni max får handla för? Eller har ni till och med slutat med julklappar helt och dragit till Thailand. Berätta för mig!