Uppdrag nattning utfört

Här inleddes nattningsförsök nummer ett klockan 19.50. Nu, klockan 22.02 lade jag äntligen ner babyn. Nu vill hon vaggas till sömns inte guppas till sömns som tidigare. Med vaggandet kräver hon även stående position hos den vaggande föräldern. Något som en inte orkar hur länge som helst. Någon som inte har barn, har lättsövda barn eller inte kan tänka sig situationen på annat sätt kanske skulle säga -men du är ju föräldern, det är du som bestämmer. Men då säger jag neherrå! Det är det inte, tro mig vi har försökt med allt.

Fast jag kan villigt erkänna att jag vill ”låta” mini bestämma och följa hennes rytm. Jag får för mig att om vi försöker förstå henne nu när hon är liten så kommer vi nära ett tryggt barn och senare en trygg vuxen. Jag kan inte riktigt se att det skulle vara nyttigt för en liten människa, som gör allt för att växa och utvecklas och dessutom gör det i en helt ny värld av intryck, skulle må bättre av att ignoreras till sömns till exempel. Även om jag har lust att lägga i från mig henne i bland när hon tjurar som värst. 

Nu sover i alla fall marodören, dessutom i sin egen säng. Vi har valt att försöka testa om hon och vi sover bättre om vi inte lägger oss i varandras sömn och space. Hon sover fortfarande i samma rum men i sin säng. Spännande att se hur det går. Kanske svårt att avgöra efter en natt. Återkommer dock ändå i morgon om hur det gick.

Ett väldans åsiktsfullt kvällsinlägg. Det skulle vara jättespännande att höra vad ni med barn har för kvällsrutiner och hur era bebisar vill ha det för att somna!?

Nu ska vi se vem som åker ut ur Paradiset i kväll. 

image

Här har ni hela familjen i dag under eftermiddagsvilan.

5 thoughts on “Uppdrag nattning utfört

  1. sannaclaesson skriver:

    Hej! Kul att möta dig i fagervik idag, även om jag har så dålig syn att jag ej såg att det var du förren vi hejade 🙂
    Hemma hos oss har vi närmt att Eddie (snart tre månader) inte kommer in i djupa sömnen förrän vid 21.30-22 och vill helst att vi går och lägger oss då också. Han sover ju i ett näste mellan oss i sängen och blir väl trygg när han hör oss andas. Så han kan ta en tupplur vid sju eller åtta,det går bra.vi satsar ändå på djupsömnen vid tiotiden. Då får han mycket mat(om han förmår äta upp allt,rapa och sen lägger vi han i famnen. Vad vi har märkt funka på Eddie är att ge han tutten och lägga snutten över huvudet på han. Då blundar han och kommer till ro. Efter en stund öppnar vi ich kikar och sover han tar vi givetvis bort snutten,sover han inte blir han irriterad att det blev ljust när vi öppnade. På detta sätt somnar han relativt fort. Vi använder det sättet på dagarna också och det funkar. Tog väl några dagar men nu förknippar han det med sömn. När vi sen lägger ner han har vi snutten i famnen på han eller så att det på nåt sätt nuddar ansiktet (utan att ge svårigheter att andas). Det vi skulle vilja är att han sover i egen säng som Lia,det vore underbart! 🙂

    • Mikkalainen skriver:

      Hej! Detsamma du hejade ju i alla fall och ingen fara nästa gång är det jag som inte ser 🙂 Har testat att lägga över snutten nu under eftermiddagsvilan. Dock efter att hon somnat men vi får se om det kanske gör att hon sover mer ostört. Er sömnrutin är väldigt lik vår. Vi har också haft Lia i nestet mellan oss och det har varit skönt främst för mig tror jag. Då har jag kunna lägga henne bredvid mig vid amning utan att behöva stiga upp. MEN jag har fått för mig att VI stör varandras sömn. Jag rör mig väldigt mycket när jag sover och nu när hon sover med oss så pillar jag på henne hela tiden så fort hon låter lite. Jag är ju liksom beredd på att det är dags att äta konstant! Hon har ju sovit hela nätterna igenom med endast två vakningar per natt men vi vill ändå testa då vi tror att det kan bli bra för hela familjen.

      Ang. flaskmatning så vägrar Lia både flaskan och dess innehåll. Jag vill inte heller pumpa så därför kör vi på helamning ett tag till så ska vi testa flaska lite fram över. Har dock hört av andra att just ge ett extra mål på kvällen med ersättning (extra utöver anmning, ger man endast ersättning så kanske en ger lite extra som ni gör eller så) ska göra att bebisarna sover med mer ro för att det antagligen varit hungriga och vaknat av detta. Bröstmjölken kan ju ha en tunnare sammansättning om en ammat hela dagen. Tack så mycket för tipset i alla fall =) =) Lycka till med er baby och hoppas att ni får till sömn i egen säng fram över =)

  2. Erica skriver:

    Alfons är ju som sagt ingen sovande bebis på natten. Han kan slumra till i famnen vid 20-21 låter han sova lite annars börjar jag nattning 22 med mat, brukar somna rätt fort, kan använda värmekudde för att tro att det är värme från mig. Funkar ibland, även nattat med napp då han vill snutta en massa. Sen börjar nattkampen. Han kan vakna efter en knapp timme, skrikande inte öppna ögonen alltså ingen kontakt men så fort mat kommer blir han lugn somnar och vaknar som sagt ofta varannan timme! Vet inte vad ja gör för fel. Vid fyra brukar jag ge upp och ha han i vår säng så han får äta medan ja typ sover. Så kämpar vi vidare. Provat med täcke, utan med filt pyjamas utan osv. Försökt vända och napp eftersom många gånger är han inte jättehungrig vill vara nära. Ibland kanske han sover två el vem vet tre timmar men det fattar ja inte för jag är borta på natten men känner om ja sovit lite längre än vanligt. Eller så kan ja vakna av att han inte vaknat! Tokigheter! Annars är han superglad hela dagarna sover i vagn när man är ute och ja mönsterbarn dagtid. Natten kommer lillagalningen fram! Så långt det blev. Hare fint! Har du tips lyssnar jag. Det kan ju lösa sig när han får äta välling..

    • Mikkalainen skriver:

      Har skickat tips som jag fått av andra mammor via FB-meddelande. Se även kommentar på detta inlägg om ett mål ersättning. Kanske kan de vara något för Alfons?

  3. Sanna.claesson skriver:

    Jag ger ersättning förresten,glömde säga det. Jag tror att man håller sig mättare på ersättning också. Kanske ni kan ge en stor dos ersättning just innan natten?

Kommentarer inaktiverade.