Är det en ny bebis?

Sedan Lia blev tre månader är det som att vi fått ett helt nytt barn att försöka lära känna. Jag har ingen aning, precis som när hon kom, vad det är hon vill. Återigen har vi fått börja testa oss fram varje gång hon visar att hon vill något. Ibland tror jag inte ens hon själv vet. Hon skriker och är förbannad i alla fall. Tipset jag fick var att försöka bryta sinnesstämningen. Alltså göra någonting helt annat om det du håller på med just nu inte fungerar. I dag la jag henne ifrån mig i babygymmet -för nu orkar mamma inte hård-guppa dig något mer. Då blev hon tyst och nöjd. Där låg hon så länge att jag till och med han tacka ja till påfyllningen på kaffet.

Tidigare har hon följt ett mönster och det har funnit problem och en lösning. Alltså; trött = sova, hungrig = äta, full blöja = byta. Men nu finns det inget mönster alls. Ibland är det som att vad jag än gör så kan jag inte hitta lösningen. Jag har ingen lösningsformalia som innan utan får helt enkelt testa mig fram VARJE gång.

Mat? Nähä, inte den här gången fast att du smackar med munnen och låter hungrig.
Trött? Nähä, nu har jag guppat dig så länge att min högerarm går av och du bara gapskriker!
Lägga sig och sova själv? Ja det fungerade nu på eftermiddagen. Lite smek på kinden och längst med näsroten medan en kramar sin snuttis då går det att somna (ibland). Ibland går det inte alls att lägga i från sig henne. I går kväll var hon megatrött men ville inte somna. Testade mata henne fast hon ätit nyss och ja, det var mat som krävdes. Varenda gång.

Bebisens beteende gentemot allt just nu är i alla fall gapskrik men endast 27 dagar kvar, enligt mobilappen, av denna fas. Förhoppningsvis hittar vi någon rytm tillsammans snart igen. Både för hennes skull och vår.
IMG_1020

 

2 thoughts on “Är det en ny bebis?

  1. Evelina skriver:

    Oj vad jag känner igen mig! Min son är nu 3 mån och 2 v och har verkligen blivit en liten person. Han sover 3×30 minuter på dagen och Max 4 h i sträck på natten innan han är hungrig igen. Och gnället och gråten alltså, oftast är det mat men hur ofta kan en bebis äta egentligen :O på kvällarna kommer han inte till ro förrän han fått somna vid bröstet i sängen. Hoppas vi får lite bättre rutiner snart, för det är ju slitigt då man inte vet vad som är fel..

    • Mikkalainen skriver:

      Vad spännade att det är så lika. Det du skriver om somna vid bröstet, även ovanpå bröstet för vår del, är precis vår melodi just nu. Enligt appen är det 26 dagar kvar i morgon 😉 vi får hoppas att mitten av november får en lugnare och lättare melodi igen 🙂 ha en fin kväll!

Kommentarer inaktiverade.