Olika mammagrupper

Har precis satt mig ner i soffan med en kopp kaffe, värkande rygg och med datorn i knät. Bebisen var så lyx-trött när vi kom hem att hon somnade av sig själv när jag lade ner henne i sängen (därav lyx-trött; när mamma inte ens behöver guppa). Vi kom iväg på IKEA! Vilket var jättemysigt och jag är glad att jag verkligen tog mig i väg. Böket var dessutom inte att hä* sig i väg det var snarare när vi kom fram som böket började. Det är inte BARA att åka på ikea och försöka få med sig en bebis och en bricka med frukost och dessutom försöka äta frukosten. En av mammorna sa det så bra: ”det finna inget BARA i mitt liv längre”. Det som är skönt att hänga i en mammagrupp där alla har det likadant eller har haft det likadant. Genom att samarbeta fick vi alla fyra i alla fall i oss frukost. Mycket trevligt häng!

Direkt efter frukosten, som drog ut lite på tiden som det alltid gör när det är barn iblandade, var det dags för föräldragrupp. En helt annan slags mammagrupp än frukostgruppen men också trevlig. Ska du snart få barn, planerar och skaffa barn eller precis fått barn så förlika dig direkt med tanken att saker och ting tar tid. Det måste det få göra. Jag får ut så mycket av dessa mammagrupper men på olika sätt. Den första är ju mer självvald eller jag kanske ska säga ”själv-arrangerad” medan den andra är arrangerad och ihopplockad av BVC. Jag tycker det är ett bra stöd för mig att få prata med andra mammor och samtidigt få råd från BVC-sköterskan. Mycket trevlig dag allt som allt.

Nu är vi trötta och belåtna båda två och efter en dags kånkande på hundbur, vagn och babyskydd så känns det av i kroppen. Men lite bärvärk på grund av roligheter känns lika bra som träningsvärk på grund av träning. DÅ vet vi att vi gjort någonting som man brukar säga när man får träningsvärk.

IMG_0963 IMG_0961

Ha en fin kväll!

*hä = sätta, ställa, lägga, ge sig i väg, på norrländska