Känns sjukt att amma i ett visningsrum

I dag har vi besökt platsen där pengar dunstar likt vatten i öknen – Birsta. Eller som Idaekw någon gång beskrev det som Sundsvalls Kungens kurva (Stor-schtan). Det är för övrigt en blogg jag rekommenderar. Ida väntar sitt andra barn och skriver om viktigheter blandat med föräldraliv. Dessutom är hon härifrån Sundsvall och jag känner folk som känner henne. Häftigt!

Om pappan får välja kläder så kan det se ut så här:
IMG_0926
Riktigt fin färgkodning där, matchat och bra. Pappan och jag skrattade dock gott åt hans val. Bebisen åkte inte i väg med de här kläderna eftersom att mamman kom på att hon behövde fler lager. Är det här en jämställdhetsfråga? Kanske borde jag inte ha varit den som tänkt steget längre angående lager utan låtit pappan få tänka det. Ja, ja nu ska vi inte göra en rolig situation till något tråkigt (egentligen viktigt).

Så här såg jag ut inne på IKEA, där jag helt normalt går runt bland folk med en napp i munnen utan att ens reflektera på det, förrän jag såg att någon tittade konstigt på mig.
IMG_7348

Först och främst så skulle alla precis som vi titta på saker att lägga pengarna på. Det var ju faktiskt dåligt väder och då passar alla som bor i länet på att söndagsshoppa. När vi väl hittat en parkering och kommit in på IKEA så visade bebisen tecken på hunger; räcker ut tungan och sug/slickar i luften. Jag kan amma vart som helst men det kändes sjukt att behöva sitta i en av IKEAs visningsmontrar och amma ”och som en del av inredningen har vi en mamma som ammar, ingår ej i priset…”

Samtidigt orkade jag inte gå ut till bilen då det kändes som ett bakslag i schemat. Till slut löste det sig genom att vi hittade skötrum/amningsrum/toalett som var ledig. Amningen gjord, check! Då passar bebisen på att bajsa och vi har såklart lämnat skötväskan i bilen. Nybörjare! Jag går ut och väntar utanför då jag inte vill ockupera skötrummet/amningsrummet/toaletten i fall någon annan bebi behöver matas. Ja, slutet gott allting gott i alla fall. Vi fick inte med oss det vi skulle eller svar på de frågor vi hade så kanske måste vi göra om hela grejen igen. Då tar vi i alla fall med oss ett tält att amma i och skötväskan. Kanske kan vi sätta oss och amma i ett tält på barnavdelningen?
IMG_7349
Under en kort sekvens av bildtagning då pappan slutade guppa så hinner fejset ändra from från nöjd till bekymrat. Som tur är löste det sig med att fortsätt guppa bara.

Vid lunchstoppet i bilen visade lillis på sina nya kunskaper; viljan att sitta upp på egen hand. Hon drar sig framåt och kommer längre och längre fram. Dessutom fick hon ett papper att leka med som hon prasslade med länge och intresserat. Vilka oerhört pedagogiska föräldrar som ger vårt barn olika sortera material att leka med. IMG_0928
Nu hoppas jag på en tidig kväll, vänta klockan är ju snart tio… får kanske ta och speeda på det här. Hoppas också på en bra natt så att jag får återhämta mig och fylla på med energi. Kommande vecka väntar det mycket roligt =)

God natt sov gott.