Det nyttiga Chokladgodiset till fredagsmyset

Här kommer godiset som du kan småäta med gott samvete! Självklart kan jag tyvärr inte ta åt mig äran av receptet mer än att jag hittade det. Receptet är från boken Friendly Food – mat utan gluten, socker och mjölk, skriven av Hanna Göransson som bl.a. medverkat i Nyhetsmorgon på TV4 för ett tag sedan.

Inköpslista:
Urkärnade dadlar
Agavesirap
Chiafrön
Kokosolja
Vaniljpulver (äkta) 
Örtsalt
Hasselnötter (funkar med vilken naturell nöt som helst skulle jag tro, fungerar säkert även utan nötter men då får en kanske ta mindre vatten i smeten).
Rå kakao (jag använde vanlig kakao från den vanliga bakhyllan i butiken för det var dne jag hade hemma). 


RECEPT till 20 bitar Chokladkola:

10 urkärnade dadlar
4 msk agavesirap
3 msk chiafrön
3/4 dl blötläggningsvatten (vanligt vatten att blötlägga dadlarna i)
3 msk kokosolja
1 nypa äkta vaniljpulver
1 nypa örtsalt
2 dl hasselnötter
3-4 msk rå kakao

Blötlägg dadlarna i cirka 2 dl vatten i en burk med lock i kylen i fyra timmar. När det är dags att börja häller du av vattnet från dadlarna och sparar det i en annan burk.

Blanda 3/4 del av dadelvattnet med chiafrön och rör tills det blivit en tjock smet. Det tar ett tag så tappa inte modet. Men det tar inte skitlänge heller så oroa dig inte 😉

Mixa chiafrö-smeten med resterande ingredienser i en mixer. Det ska gå att använda stavmixer också… men jag är lite skeptisk till det då det blir en ganska tjock smet. Smaka smeten får du också göra och om du vill ha den sötare så blanda i mer agavesirap eller kakao.

Häll smeten i en form, klädd med bakplåtspapper och ställ in formen i frysen tills smeten stelnat. Skär sedan upp dem i bitar och ät! Förmodligen hur gott som helst till kaffet och dessutom nyttigt.

Här hittar du boken i fall du skulle vara intresserad av fler recept.