Föräldragrupp bvc vad gör man?

Exakt den sökningen gjorde jag på google innan det var dags. Eftersom att sökningen fanns förinmatad så antar jag att fler googlat samma sak. Jag hittade inget konkret och det mesta handlade om föräldrautbildnigen, det som en går på inför bebisens ankomst. Därför tänkte jag berätta om vad vi gjorde:

Vi var fem mammor med barn mellan 2 och 4 månader, alla mes olika erfarenheter som gör vårt bästa för att vara bra mammor för våra barn.

Vi började med att presentera oss. Därefter berättade vi om hur moderskapet varit hittills och hur bebisen ”behandlat” oss hittills (där det mesta angående behandling handlade om hur mycket sömn de små rackarna var villiga att bjuda på) vi har ju en unge som sover medan en mamma inte hade det så det kan vara så olika när det gäller bebisar trots att de bara är några månader gamla. Sedan avslutade vi med babymassage och oj vad mysigt det var tyckte de små bebisarna. Lia visade välbehag med hela kroppen.

Vad lärde vi oss?

  • Att den viktigaste kommunikationen är med ansiktet. Barnet behöver få mycket öga mot öga kontakt med mamma och pappa för att utvecklas. Jag antar att det har med det sociala att göra. Att lära sig härma ansiktsuttryck och lära sig förstå och läsa dem.
  • Att det är viktigt med närhet även med pappan (ja det fattade man väl i och för sig men i och med massagen så gavs vi verktyg att föra vidare till pappan som hjälper bebis och pappa att knyta band till varandra. Det låter ibland som att pappan skulle ha svårt att knyta an till sitt barn men så är det inte, inte i vårt fall i alla fall. I vårt fall är det ju så att André förstod det tidigare än jag att han är förälder. Knyta band handlar istället om att bebisen ska lära känna sin pappa så som den redan gjort med sin mamma i magen. Mamman har ju fördel på det sättet att bebisen känner igen mamman på mer än bara röst, så som hjärtslag till exempel, när de entrar världen.
  • Att det faktiskt kan vara bra att hitta på saker för mamman så som baby-lägg till valfri aktivitet. Bebisen kan bli mer nöjd av att få träffa andra bebisar och se andra människor än att bara vara hemma (bör ej överdrivas tycker jag). Det känns ju ganska bra så nästa onsdag är de baby-café för min del. Spännande… jag som varit lite neggo till sådant (skriver mer om det i annat inlägg).

Kan jag rekommendera någon att gå på föräldragrupp? Jag tycker att det var väldigt trevligt att träffa andra mammor i samma situation. Det var också mysigt med babymassagen och en ganska lärorik stund i allmänt. Så JA, jag skulle kunna rekommendera att i alla fall gå en gång och se om det kan vara något för dig. Av någon anledning verkar sånna här grupper vara lite tabu eller det verkar finnas en negativ inställning till dem. Är det så? Har du som läser någon erfarenhet av föräldrgrupp eller vet varför det är lite negativt kring dem?

Lia jäspade stort efter allt prat. -Kom igen med massagen nångång mamma!

IMG_0841

 

Fina mammor och söta bebisar:
IMG_0844

 

4 thoughts on “Föräldragrupp bvc vad gör man?

  1. Erica skriver:

    jag brukar hänga på babycafe med min lilla kille, jättemysigt! och jag var också väldigt skeptiskt innan ☺️

    • Mikkalainen skriver:

      Härligt att bli positivt överraska 🙂 Det låter ju mysigt och jag menar fika kan en väl aldrig få för mycket av 😉 så ge den en chans måste jag ju göra.

Kommentarer inaktiverade.