Tvingade babyn att leva mitt liv

I dag bestämde jag mig för att Lia skulle få ”bestämma” lite mindre än vanligt. Jag vill puscha mig själv att våga göra saker utan att ständigt tänka på om det verkligen passar sig för tillfället. Jag har absolut ingenting emot att anpassa mitt liv efter hennes behov och hon och hennes går för mig och mitt. Men samtidigt får inte hennes behov bli en begränsning för mig då tror jag att det i slutänden leder till en olycklig mamma eller bara en mamma som inte vågar ta sig utanför hemmet.

Så idag utmanande jag mig själv lite och även den lilla människans förvånansvärt starka vilja. Jag bestämde mig för att nu ville jag gå ut på promenad därför att det är fint väder ute nu och jag orkar inte sitta här inne längre. Och så fick det bli! Jag klädde på en gormande bebis som skrek för full hals att hon minsann inte tänkte gå med på att ligga ner och bli påklädd. Ska tilläggas att hon alltså inte gråt-skriker och är ledsen utan det låter verkligen som att hon protesterar och är arg. Så fort vagnen började rulla tystnade hon och verkade, utan att egentligen vilja erkänna det, tycka att det var väldigt skönt. Hon somnade efter en inte alls lång stund och sov hela promenaden som varade i en timme. En hel timme! Det var otroligt skönt att få vara utomhus och röra på sig så länge. Och det gick ju bra att anpassa bebisen lite efter det jag ville göra just då.

Som nybliven förälder tror jag det är viktigt att våga utmana sig själv lite om de så gäller att låta sin bebis gorma en stund extra. Det känns ju jobbigt att hon visar missnöje men det gick ju över väldigt fort. Till slut fick vi ju båda en skön stund. Hon verkade dessutom extra nöjd när hon vaknade nästan lite piggare än när hon sover inne. Att utmana sig ger mig lite extra mod att våga testa andra saker och ger mig även självförtroende och bättre självkänsla. Slutet gott, allting gott!

Så här såg det ut på en del av promenaden:

IMG_7290-0.JPG
Nu måste jag verkligen sova för imorgon vankas föräldragrupp. Det är första gången och jag funderar på vad det ens innebär? Någon som varit på föräldragrupp och vet vad det är? Eller har ni något att berätta om hur det är att vara med i en sådan grupp.

God natt sov gott!