Ha lite tålamod med mig – i dubbel bemärkelse

IMG_0681
Lia har sina nya kläder på sig. En body med texten Bear with me (Ha tålamod med mig) och ett par mysbyxor precis i mammans smak. Så himla mysiga och fina! Kläderna är köpta på Lindex killavdelning eftersom att tjejavdelningen i stort sätt inte innehåller några funktionella plagg alls… Jag fick leta länge innan jag hittade en tjocktröja som var funktionell och inte i virkat material. Bodyn hon har på sig är av en killmodell och lämnar bra med plats för rumpa och lår. Vilket inga av henne tjej-varianter gör utan istället stramar kring låren.

På Lindex ser kollektionen just nu ut så här: Flickor = sött, gulligt och figurnära, Pojkar= sportigt, funktionell och gott med plats. Plaggen får gärna vara gulliga eller sportiga men jag saknar bredd, fantasi och färg annat än blått, rosa, grått och brunt. Det här äcklar mig att det är uppdelat på det här sättet att tjejkläderna för det mesta är gulliga och killkläderna för det mesta har en sportig stil. Det värsta är dock att killkläderna är funktionella och rymliga medan tjejkläderna inte är det.

När jag berättade det här för Lias pappa, att det såg ut på det här viset så sade han: vi får väl köpa killkläder då. Och ja, så får det bli. Jag vill handla på vad som nu kallas för killavdelningen eftersom att dom är funktionella och inte sitter tajt på min lilla bebis kropp. Jag efterlyser mer unisex-alternativt. Saker och ting får gärna vara i vilken färg det vill men när de kläder som anses var pojkkläder görs på ett sportigt sätt och de kläder som anses vara tjejkläder görs på ett figurnära, prinsessigt sätt då mår jag dåligt påriktigt. Jag mår dåligt över att könsrollerna är så utstakade redan för nollåringarna. Hittade en hemsida med ekologiska unisexkläder för barn MEN där var det ju svindyrt istället. Kom igen alla klädkedjebutiker så som Lindex, Kappahl och H&M, STEP UP! Ps skulle kunna skriva om detta i oändlighet men mera glädje och sköna kläder åt folket säger jag bara! Ps2 jag gör inte smygreklam för pampers.
IMG_0682
Familjen Lainen på en vad som ser ut som en grå och trist promenad, men det var det inte. Det var väldigt skönt att rasta hela familjen i den begynnande höstluften. Hösten gör enligt mig inte sitt intåg förrän i morgon, detta håller jag stenhårt fast vid! För augusti är sensommar och september är höst. Så är det oavsett vad vädret säger 😉 Älskar i alla fall den friska luften och förändringen i naturen när hösten närmar sig och när den gör entré. Nu ligger lillis och sover, hunden lika så och nu väntar vi bara in besök här på eftermiddagen. Jag ska skicka sambon på uppdrag att köpa fika.