Byta rutiner

Andra måndagen som mammaledig är snart passerad och den har gått minst lika bra som första måndagen fast bättre. Det här med att vara hemma och bara ta det som det kommer är verkligen min melodi. I lugn och ro hinner jag lära känna mitt barn och jag tror även att hon mår väldigt bra av att vi tagit det lugnt hennes första levnadsveckor. En spädis får ju väldigt mycket intryck oavsätt vad hens familj tar sig till och därför tycker jag för spädisens skull att en ska ta det lugnt med att utsätta hen för allt för mycket.

Då vi haft två relativt händelserika dagar Lialainen och jag bestämde jag mig därför för att bara vara hemma och ta det lugnt i dag. Det verkar ha gått hem hos bebisen som bara sovit i stort sätt hela dagen. Det slog mig i dag att det här med att lära känna faktiskt händer på riktigt. Det är inte så att en kan allt om sitt barn när det kommer ut utan det krävs tid för att lära känna barnet precis som med vilken ny relation som helst.

Anledningen till att jag blev medveten om detta var för att vi ändrade i rutinen. I vanliga fall försöker jag söva henne på förmiddagen efter matning och blöjbyten osv. Det har gått så där och mitt i alltihop så har hunden behövt gå ut.Nödig hund och en ledsen bebis är inte en bra kombo. Hunden har fått komma i andra hand och väntat tills babyn somnat så att vi kan gå ut på en snabbis för att kissa och bajsa utanför lägenheten. Alternativt så har babyn fått följa med i sele. På eftermiddagen så har vi tagit en lite längre promenad tillsammans alla tre med barnvagnen.

I dag tog vi istället vagnfärden på förmiddagen eftersom att Lia var trött-ledsen och hunden var paniknödig. Det börjar bli lite för kallt att ta henne i selen på morgonen då hon hänger ut med sina små händer som blir iskalla av morgonluften (har inte införskaffat mig babyvantar än, behöver man det nu på hösten?). Och oj, vad bra det blev! Lialainen somnade direkt i vagnen och Bob fick en mycket längre promenad. På eftermiddagen sov sedan Lia så tungt och bra att jag vågade gå ut och kissa hunden utanför lägenheten. Jag går inte långt alls och är borta max 5-10 minuter.

Detta hoppas jag dock komma i från när vi flyttar till huset. Då kan jag istället släppa ut Bob på gården för den här minikissningen. Det är jättejobbigt att lämna bebisen den lilla stunden och inget jag vill göra men medan vi bor i lägenheten måste jag. Jag vill inte plocka upp henne och lägga henne i vagnen för bara fem minuter. Jag skulle i och för sig kunna gå en till längre promenad till men som sagt min kropp (bäcken) behöver få vila också. Vad tycker ni? Är det här jättetokigt att lämna sitt barn en stund? Har ni något tips på hur man istället skulle kunna lösa det?

Att göra på det här sättet som jag gjorde idag verkar i alla fall fungera bättre för Lia då hon somnade direkt i vagnen och Bob blev nog himla glad som fick gå en sådan lång promenad redan på morgonen. Så det här tror jag är ett vinnande koncept. Då får vi lugn och ro på eftermiddagarna istället och kanske kan komma i väg och göra någonting då eller bara vara hemma och mysa, det är helt okej det också 😉
IMG_7103
Sover i vagnen under möhippan.

6 thoughts on “Byta rutiner

  1. Emma skriver:

    När Felix var pytte så lät jag honom somna i hårdliften så jag bara kunde bära med mig den när vovven skulle ut. Jag skulle inte våga lämna honom själv, men det är ju upp till var och en. Det har funkat smidigt för oss iallafall. Hoppas du hittar en lösning som du känner dig trygg med! 🙂 Här hemma går sambon alltid ut med vovven på morgonen, så hon behöver inte gå ut förrän vid lunch och då passar vi på att ta en långpromenad. Sedan klarar hon sig till sambon kommer hem igen. 🙂

    • Mikkalainen skriver:

      Tack snälla för bra tips! Min sambo går också ut med Bob på morgonen och skulle jag hålla ut på det lite längre så skulle nog det här kunna funka för oss också. Även om jag tror att det går bra att lämna den där korta stunden så känns det absolut inte bra alls! Bob brukar dock behöva komma ut två svängar innan sambon kommer hem men jag ska testa ert sätt och hoppas att det funkar fram till att vi flyttar till huset. Flytten kommer att underlätta allt känner jag! Kram

  2. Anna källman skriver:

    Köp en babyvakt !:-) dom är suuuper!! Vi köpte en på Clas Olsson för hmm.. Kan d ha varit runt 700..? Har använt den i princip hela tiden sen dess 🙂 då ställer du in ena delen hos babyn och har med dig den andra delen så hör du ifall hon vaknar och kan vara borta utan att oroa dig ! 🙂 skulle hon vakna så kan du också prata med henne i den medan du är påväg tillbaka. delen du lämnar hos henne har nattlampa och vaggmelodier också! 🙂 superbra!

    • Mikkalainen skriver:

      Tack för tipset! Vi har ju tänkt att skaffa en men det har inte blivit av. Men det är ju super att ha när vi flyttar till huset också då hon säkert kommer ligga ute och sova ibland 😀 visste inte att dom fanns där! Nästa inköp blir nog en sån!

  3. Victoria skriver:

    Läser din blogg varje dag! Du är fantastiskt på att sätta ord på allt som har med den första tiden med bebis! Fortsätt med dig!

Kommentarer inaktiverade.