Den lite nyttigare banan

Så var semester över  för denna gång och det är dags att gå tillbaka till samma gamla vanliga rutiner, eller? Inför slutspurten av Andrés semester bestämde jag mig för att bli…….bättre på att åka skateboard. Näe det gjorde jag inte, jag gjorde som många andra och bestämde mig för att bli nyttig. Nyttig i dess allra hårdaste form – jag ska inte är någonting onyttigt! Problemet med det blir ju att vad är det som är nyttigt egentligen? Och får jag verkligen inte äta någonting gott på helgerna. Och så det där med gott? Är godis egentligen så himla gott när man mår illa efteråt?

Istället för att hetsa eller dra det för långt tänkte jag FÖRSÖKA vara nyttig. Jag äter så dåligt (för liten mängd) redan idag och behöver därför inte hålla på och dra ner på bröd, smör, kolhydrater osv. Då det inte blir så mycket ätbart kvar för min del då. Däremot vill jag mer åt det vegetariska hållet, äta mindre godis och försöka äta mindre mejerier. Så jag tänker ungefär så här:

Byta ut mjölk mot havre, soya eller mandelmjölk.

Byta ut vitt bröd mot lite grövre modeller.

Äta mer vegetariskt och minska ner köttätandet till en gång i veckan (om det är möjligt utan att använda allt för mycket tankeverksamhet).

Lägg godisätandet på helgerna.

Drick vatten.

Det här med att minska ner på köttet vill jag göra dels på grund av samvetet, dels miljöpåverkan men framför allt på grund av hälsoaspekterna. Det finns forskning om allt som till exempel att rött kött ska vara cancerframkallande. Det kan det säkert vara men för min del så reagerar mina tarmar och mage oerhört starkt när jag ätit rött kött. Jag får magkramp och väldigt illaluktande gaser och diarréer. Det känns inte skoj alls vilket genererar i att jag egentligen borde ha slutat äta kött FÖR LÄNGE SEDAN.

Problemet tror jag är att när vi bestämmer oss för detta att sluta med någonting innebär det också att börja med någonting. Sluta äta kött innebär att vi börjar bli vegetarian. Vi slutar äta godis då börjar vi med att vara utan godis. Att börja med något utan att vara förberedd eller ha kunskaper om det gör att det bli svårare att börja äta nyttigt än att sluta äta onyttigt.

Min lösning denna gång är alltså att ta det i steg. Jag har som mål att hålla mig från godis i dess renaste form. Så som godispåsar, lösvikt osv. Såndant som finns i godishyllan på butiken alltså. Däremot fika så som bullar, kakor och bakverk har jag inte skurit bort ännu. Eftersom att det kan vara en vardagslyx att få fika med en vän. Själva fikat ser jag dock inte som ett problem eftersom att det inte för min del sker varje dag.

IMG_0233

Jag köpte havredryck nu istället för laktosfri mjölk. Eftersom att jag bara har mjölk till kaffet så går det bra. Och nästa gång vi handlar så blir det rågbröd som följer med hem istället för det vitaste brödet. Dessutom gör vi en inköpslista med vegetariska alternativ att börja smyga in i veckomatsedeln.

Ett vinnande koncept alltså – att ta övergången i små steg istället för att försöka för stort och då öka risken att misslyckas som så många gånger förr. Det ska tilläggas att min primära orsak till kostomläggning är min mage. En mage som behöver mycket mer omsorg av sitt innehåll än vad semestern har gett den. Så nu ska tarmarna få det gött i framtiden.

3 thoughts on “Den lite nyttigare banan

  1. Anna skriver:

    Blir alldeles varm i vegohjärtat mitt 😉 Haha. Kan tipsa om en grej ang. havredrycken. Eftersom de inte får berika eko-drycker så rekommenderar jag att köpa den ”vanliga” havedrycken från Oatly då den även är gjord på eko-havre men saknar ”ekomärkningen” eftersom den är berikad med B12 bla. 😀 Tror den är nån krona billigare å? 😛

    • Mikkalainen skriver:

      Ja, jag måste för min egen skull också. Åt grillade hamburgare igår och på kvällen mådde min mage inte alls bra. Så jag får liksom bevis på bevis att det inte är bra för mig. Sen att det råkar vara bra för både miljön och djuren på samma gång är ju ett stort plus! 😀 Men som sagt jag ska ta det i små små steg för annars är det dömt att misslyckas ( tidigare erfarenheter). Tack för tipset!

Kommentarer inaktiverade.