Jag gav upp

Ska inte en mamma ha oändligt med energi? Ska inte en mamma orka ta hand om sitt barn utan att någonsin behöva sova? En mamma ska väl aldrig ge upp? Då har jag misslyckats som mamma i så fall eller kanske helt enkelt varit en vanlig människa och inte en superhjälte. I går orkade jag inte mer så jag gav upp, självklart inte för alltid. 

Efter två kvällar i rad med skrikande och tröstlöshet fanns det för lite energi kvar för att orka fortsätta gunga och trösta. Efter två kvällar med en bebis som blev missnöjd så fort hon lämnade min gungande famn, det är svårt att hålla sig från att gå på toa i allt för många timmar, så fanns det varken mental eller fysisk energi kvar.

Klockan är 03.00 och jag vaknar av ett ryck, jag har drömt mardrömmar om att jag blivit ensam kvar att ta hand om Lia och att min kärlek inte längre ville ha med mig att göra. Det är mörkt och tomt i sovrummet. Var är sambon? Var är bebisen?

Jag smyger ut i vardagsrummet samtidigt som jag tänker ”vaggar han henne fortfarande stackar’n?” På golvet ligger ett lakan. I den obekväma, att sova i, soffan ligger sambon. -Var är Lia? -Hon sover i spjälsängen, jag har precis lagt mig här. Sambon har alltså buffat på bebisen tills att hon somnat och däremellan sovit på golvet. Jag imponeras av pappans tålamod och förmågan att ändå, trots en natt som denna behålla humöret. 

Jag fick sova ut, pappan fick frukost ordnat till sig, bebisen har sovit väldigt bra på morgontimmarna och sover nu i babybjörnen i min famn. Och vet ni jag vägrar känna mig som en värdelös mamma! Samtidigt tackar jag sambon som inte gav upp samtidigt som jag. 
4-bildsserie 2014-08-05 kl. 10.32 (kompilerad)
Missnöjd alienbebis och alienmamman med tröstande tutten i dubbel bemärkelse. 

Idag är det BVC som gäller. Vi har lite småfrågor vi ska ställa och det ska bli spännande att se om Mini växt och hur mycket i så fall 🙂 Ha en bra dag allihop och en varm och kärleksfull kram till alla mammor där ute som någon gång känt ”Jag orkar inte mer just nu”. 

Kram /Mikkalainen

4 thoughts on “Jag gav upp

  1. Malin skriver:

    Mikaela, jag har läst din blogg under graviditeten och efteråt, mest har jag skrattat – idag börjar jag gråta. Jag har inga barn, men är vad jag vet en människa, jag kan inte tänka mig något annat än att du är en grym morsa! Och fan vad du är mänsklig som berättar om, vad jag antar är de första föräldrars vardag. Fantastiskt!

    Kram, Malin

    • Mikkalainen skriver:

      Tack fina du för en fantastiskt värmande kommentar! Det är roligt att få dela med sig när jag får så här peppande kommentarer 🙂

      Kram

  2. Lisa skriver:

    Tack för att du är ärlig! Jag har en pojk född 10/7. Idag på dagen gav jag upp för en stund. Vi har haft mycket skrik senaste veckan och idag blev det liksom för mycket. Men nu ligger han glad och nöjd i mitt knä och då är livet som mamma underbart igen!

    • Mikkalainen skriver:

      Tack själv för att du delar med dig =) Det kan bli så överväldigande ibland men sedan ligger dom där nöjda och belåtna och då är allt gungande värt allt i värden!
      Kram

Kommentarer inaktiverade.