Tre veckor gammal på jorden

Besök nummer två i ordningen hos BVC är avklarat. Lialainen har gått upp 350g sedan förra vägningen och växt en halv cm. Vi är glada och tacksamma över att hon lägger på sig så bra och att det därmed verkar funka väldigt bra med amningen. 

I dag blir lilltjejen tre veckor också, det firade vi med att åka till Timrå Gårdsbutik och visa upp Bobs lillasyster. Han brukar vara hos dem på hunddagis ibland. Vi åkte dit och satt ute i skuggan medan vi fikade lite, tills det började bli allt för varmt så nu är vi hemma igen. 

Lia sover och jag passar på att skriva lite här. Jag måste passa på att fråga er som läser om en sak. Kan det vara möjligt att få mens endast tre veckor efter förlossningen?IMG_0114
Dagens #momspo (mom + inspiration = Någon slags innegrej). Dagens outfit i alla fall. Jag är så snygg med amningspadsen synandes genom linnet. 

Åter till mensen! Är det ens möjligt? Innebär det att jag i så fall hade ägglossning typ en vecka efter Lias ankoms? Alltså det känns ju lite väl snabba puckar av kroppen kan jag tycka. Det är i alla fal så här att jag inte haft blödningar på jättelänge. Bara lite gulare flytningar som att mensen precis håller på att ta slut ungefär. Men så igår fick jag mensvärk, vilket jag anmärkte för André då jag tyckte det var väldigt konstigt. Så imorse kände jag det igen och nu när jag var på toaletten så hade det kommit blod. Precis så som i mensblod. Jaja jag får hålla koll och ringa min barnmorska i fall det skulle vara någon fara i färde. Men det tror jag inte. Kan det vara mens så här tidigt?

5 thoughts on “Tre veckor gammal på jorden

  1. Kattis skriver:

    Jo så sa BVC till mig också…. När man ammar blir man inte gravid !! Suck jag blev gravid när min dotter var 4 månader trots amning. Så se upp med sex om ni inte vill bli gravida igen!!!

    • Mikkalainen skriver:

      Ja det är ju det som är det allmänna. Enligt 1177 kan den så kallade amningsmetoden fungera om en ammar fullt och inte fått sin mens och tydligen högst i sex månader. Det är tur att det finns google (ibland i alla fall 😉 Tack för att du delar med dig för det verkar vara väldigt individuellt och visst ska vi vara försiktiga för jag tycker att det räcker med en bebis i taget 🙂 kram

  2. julia lundberg skriver:

    Hej och grattis igen till underverket:-) avslaget kan komma och gå ett tag efter förlossning, har du mensvärk kan de vara eftervärkar som spökar. nu är jag ingen expert på området, men lite egen erfarenhet har jag 🙂 kolla upp om du känner dig orolig. mens kan man få fast man helammar tyvärr. Hoppas allt är toppen med er! Kram

    • Mikkalainen skriver:

      Tack så mycket 🙂 och tack för feedbacken! Det verkade vara avslag som kom lite mer igår bara för nu har det avtagit igen 🙂

Kommentarer inaktiverade.