Hembesök från BVC

I går gjorde BVC hembesök.
För det första vilken bra grej att det göra hembesök från BVC (barnavården)! För det andra så gick det väldigt bra. Vi fick ställa våra frågor och fick bra svar på dem. Vi fick mycket information och tips om vad vi bland annat kan göra när hon skriker mycket på kvällen pga förmodad kolik. Barnmorskan visade babymassage, tipsade om andra sätt att bära babyn, svarade på frågor om amningen gällande bland annat om hennes stora sugbehov på nätterna. Det vara bara att fortsätta även om mjölken tagit slut för bebisen har förmodligen behov av närhet och trygghet. Detta varar bara i perioder så det skulle snart lugna ner sig.

Vi testade babymassagen som hjälpte väldigt bra mot ond mage och ut kom massor med pruttar och bajs så läggningen blev mycket smidigare i natt. Dessutom hade Lia gått upp 200g på tre dagar vilket orsakade ett hjärtligt skratt hos barnmorskan som tyckte att det var en -fantastiskt vikt uppgång! Eller det kanske var jag (min bebis är bäst och gulligast i världen-syndrom) som tolkade det som ett skratt av glädje, kanske var det av ren chock?

Där emot blev jag på så oroligt dåligt humör efter besöket. Någon som varit med om detta? Besöket gick jättebra men kanske var det lite anspänning som släppte plus en groende trötthet. Dessutom blir en ju som mamma väldigt orolig när en får olika besked. På BB har de sagt att det går bra att hon ligger på sidan, bara vi alternerar den sida hon ligger på. Medan BVC säger med lite bestämd röst -ja fast ryggläge är ju det man rekommenderar… JA MEN MIN DOTTER VILL INTE LIGGA PÅ RYGG! Om hon somnat och vi lägger henne på rygg då vaknar hon. Om hon somnat och vi lägger henne på sidan sover hon 1,5h till nästa amning. Vilket väljer vi? Det sätt som funkar så klart.
IMG_0056

Dessutom har min push-present kommit! Min nutribullet, så nu har det juice;ats här kan jag lova. En juice varje morgon sedan den kom i tisdags. Som ni märker kommer uppdateringarna i efterhand och jag märker att det är det enda som funkar just nu. Jag får helt enkelt uppdatera när det finns ork och tid. På dagarna medan hon sover har jag försökt att vila och på kvällarna har jag bara en hand att skriva med då hon vill hänga vid hängholmarna mest hela tiden. Men vad gör det, inläggen kommer när dom kommer.
IMG_0055

2 thoughts on “Hembesök från BVC

  1. hellahh skriver:

    Hej,
    Har läst din blogg sen du blev gravid:-)
    Är själv 5barnsmamma å jag älskar din blogg.
    Känner igen mig de där med att bli på dåligt humör efter BVC besöket man har hemma. Det e nog så mkt hormoner som spökar i kroppen.

    Sen de där med hur barn ska sova, varje år har de nästan kommit nya rekommendationer om hur barn ska sova. Har 5 barn på 9 år å under de nio åren har de varit 4 olika ställningar. Rygg,höger sida,vänster sida å mage. Ingen av mina barn har gillat annat än att sova på sidan. Jo mitt andra barn som hade kolik i 6 månader sov på mage. BVC sa till flera ggr men hur gör man när de inte vill sova så? Jag har gjort vad som känns bäst för mig å min bebis. Å jag tro vi mammor lär oss tyda våra barn än att följa allt som skrivs. Nyss skulle man inte ge barnen napp för att de kunde dö i plötslig spädbarnsdöd. Men nu går de bra. De e olika rön hela tiden!
    Lycka till med din lilla prinsessa<3 å komihåg, du kan ditt barn bäst!
    //Helena

    • Mikkalainen skriver:

      Vad roligt att du följt så länge och att du dessutom gillar det du läser 🙂 Tack så mycket för feedbacken! Känns skönt att höra att det bästa är att göra det som känna bäst. Jag tror att går en på känsla och sunt förnuft så går det nog bra i slutänden 🙂 kram

Kommentarer inaktiverade.