Den viktiga vilan och ryggsmärtor

Är det någon som känner igen ”men medan babyn sover så vill jag passa på att….”. Jag har inte förstått förrän nu hur svårt det är att faktiskt pausa och tillåta sig själv att vila de stunder då bebisen sover. Jag lärde mig den hårda vägen. Efter en förlossning som sägs förbruka ungefär 500 kcal/timmen och likställas med ett maraton behöver kroppen vila. Det är viktigt att vila på dagen för att en ska klara av den avbrutna sömn som nätterna kräver. Antingen av bebisar med lite ont i magen eller på grund av amning.

Ge dig själv tid att vila! Även om jag ger dig som läser, som kanske är gravid just nu, detta råd så kommer du förmodligen inte följa det förrän du själv stöter på det dåliga humöret eller ett sämre allmäntillstånd. Men när du väl gör det så är det okej att vila! Jag har fått intala mig själv att skriva i bloggen, städa undan, hinna göra mig själv lite snygg eller ja åtminstone ta på mig nya trosor istället för att gå med de jag haft nu i snart tre dagar…. ja eftersom jag byter binda titt som tätt så har trosorna fått sitta kvar. Istället för att blogga och byta trosor, vilket jag faktiskt nu äntligen gjort, så har jag börjat lägga större vikt på vilan och det hjälper otroligt mycket under nätterna. Speciellt det nätter som varit lite tuffare.

En lär sig. Allt är nytt men en lär sig snabbt att optimera. Vi försöker och gör om när det inte fungerar. Så var det även med vilan. Jag ville hinna med så mycket men när jag en kväll gråtandes nästan inte orkade ta hand om mitt barn då insåg jag att det inte är hållbart. Därför vilar jag nu när jag känner att jag behöver. Lyssna på din kropp! När jag har gjort det så har det resulterar i en piggare mamma, på bättre humör som orkar med en ledsen bebis som även verkar vara lite mer nöjd när mamman är utvilad.


På tal om kroppen:
Sedan jag började amma har jag fått ondare och ondare i ryggen. I den del av ryggen som kallas för bröstrygg och innefattar revbenen och skuldrorna. Det har krampat, värkt konstant och gjort ont när jag dragit djupa andetag. Idag kontaktade jag min sjukgymnast angående detta och han sade att det är väldigt vanligt vid amning och kan avhjälpas med att dels få massage, dels göra stora rörelser åt sidan, framåt och bakåt. Om inte massage fanns att tillgå i hemmet så kan en TENS-apparat fungera.

Jag testade att göra stora rörelser och vet ni vad? Sidorörelserna, den när man står brett med benen, sätter ena handen i midjan, sträcker upp den andra handen i luften och sedan lutar kroppen åt sidan, gjorde susen! Oj så skönt det var och lite av värken har faktiskt släppt. Rörelserna skulle jag göra flera gånger om dagen så snart blir det nog bättre.

Däremot rekommenderar jag inte att testa knäcka ryggen genom att partnern lyfter dig. Min mage, förmodligen magmuskulaturen, tyckte inte om att bli upplyft. Det gjorde rent av ont. Förmodligen på grund av separerad magmuskulatur och därmed avsaknad av magstöd.