Vi tar dagen som den kommer

Det finns så mycket att skriva, så mycket tankar och känslor att dela men det finns inte riktigt fokus eller prio för att hinna skriva det bra. Ändå vill jag dels dela med mig och dels spara det i bloggen. I går skrev jag två inlägg men publicerade dem inte för jag vill hinna gå igenom dem så att det inte blir alldeles för utelämnande och eventuellt dåligt skrivna. 

Vi tar verkligen dagarna som dom kommer och går. I stället för att skriva ett långt inlägg så skriver jag lite som en lista på livet just nu.

  • Jag ammar och väntar på att mjölken ska komma igång. Det håller nog på att komma igång för i morse var mina bröst större än mitt huvud upplevdes det som.
  • Bebisen hänger vid mitt bröst nästan hela dagarna som att det vore det sista vattenhålet i öknen och jag ÄLSKAR det. Jag älskar den tröst jag har möjlighet att ge henne. Är hon ledsen så får hon bröstet och så somnar hon efter en stund.
  • Minilainen har fått ett namn och självklart smeknamn. Namnet ska jag avslöja men vill skriva det i ett eget inlägg. Ofta går hon under smeknamnet Lilla Babyn eller Mini.
  • Hon har blivit officiellt antagen till livet på gjorden genom att ha fått sitt personnummer registrerat hos skatteverket. Hon finns numera även ”påriktigt”
  • Jag mår helt okej men har varit tröttare och svagare i dag (den tredje dagen) Kan bero på nattens mindre sömntimmar och att mjölken kanske håller på att rinna till?
  • Vi tar verkligen dagarna som dom kommer här. Vi äter när vi har lust, vi myser och vi vilar.

I dag har André varit och fixat lite ärenden, så som att köpa en ny kamera till oss och fyllt på med lite kläder till Mini. Vi insåg att vi inte hade några kortärmade bodys och kanske inte så mycket svala kläder så då fick André åka och fylla på lite. Jag har mest bara haft Mini vid bröstet och passat på att vila när hon vilar. Dessutom har jag skickat in anmälan till Försäkringskassan så förhoppningsvis kommer det pengar denna månad. Allt känns väldigt bra och jag tror att jag börjar komma förbi förlossnings-hanteringen och in i en ny fas av att försöka förstå att jag nu blivit mamma.

Först fattade jag inte att jag skulle bli mamma och nu förundras jag över att jag är mamma till just den här lilla babyn. 
IMG_7007
Så här har jag gått runt idag. Ingen idé att ta på sig någon tröja eftersom att ”bröna” ska fram hela tiden. Jag har amningslinnen och amningströjor men dom känns bara krångliga. Jag går hellre runt som ”au natural” med tissarna hängandes och sprängandes. Denna outfit är dock lite mer ”tittarvänlig”.

IMG_7006
Och så lilla tjejen. Lilla Mini som vägrar ligga på rygg. Vi lägger alltid ner henne på rygg (som rekommenderat) men hon rullar/tippar alltid runt sig och lägger sig på sidan på det här sättet. Är det så hon trivs så får hon ligga så. Jag tycker att det är fantastiskt att hon (bebisar överhuvudtaget) fixar att endast tre dagar gamla ha en egen vilja och kanske en önskan om att ligga på ett sätt som de själva tycker är mer trivsamt.

Vi älskar dig lilla babyn!

8 thoughts on “Vi tar dagen som den kommer

  1. Anna skriver:

    Men vilken liten sötsak… och stark verkar hon vara som rullar på sidan! ♥ ja visst är tissarna fantastiska redskap att ha då man måste trösta? Mina funkar än idag på Arwen… tissarna löser lixom alla problem 😉

    • Mikkalainen skriver:

      Ja visst hon har styrkan från mig 😉 hehe. Ja alltså det är så häftigt att de kan mata och trösta barn. Jag hoppas att det kommer igång och sprutar ut snart 🙂

  2. aAa skriver:

    Om barnet ligger intill bröstet ”hela” tiden, produceras det lite mjölk.
    Det tar ca 2 timmar för att återfå 75% av bröstmjölken.
    Ett litet tips bara 🙂
    Lycka till!

Kommentarer inaktiverade.