Ska du fira den internationella picknickdagen?

I morgon är det, enligt min almanacka från Coop, Internationella picknickdagen. Jag som är ett stort fan av utflykter och fika måste verkligen ta vara på att fira denna dag. Den ultimata picknicken som jag alltid önskade när jag var liten att jag fick vara med på är denna:
881f5d3acbc28d8f9728eec3ddc2b0f6*** Local Caption ***
Känner ni igen vilken picknick det är? Självklart Astrid Lindgrens Madicken och den film/avsnitt? där hela familjen åker på picknick och blir jagade av kossorna och tjuren. Jag tyckte alltid att Madicken var så påhittig och ville vara som henne.

”Vad ska finnas med i en picknickkorg tycker du?”

Nu funderingar jag på vad jag ska ta med mig i min picknickkorg, nu när min mamma inte packar den. När jag var liten så handlade det ju alltid om att ha med sig det godaste fikat på skolutflykten. När vi gick på utflykt med familjen var det korvmacka och varm choklad som gällde. Konstigt nog har jag starkast minnen från våra vinterutflykter men jag är helt säker på att vi gjorde utflykt på sommaren också. Nu vill jag bara ha med mig den ultimata korgen!

Vad ska finnas med i en picknickkorg tycker du? Dela gärna med dig av vad du tycker bara MÅSTE finnas med. Eller tipsa gärna om dina favoritknep att ta med på picknicken. T ex glöm inte våtservetter eller för att hålla mjölken kall tar vi med den i en mindre termos. Eller kanske har du något föräldratips som gör picknicken/utflykten extra lättsam för en blivande förälder eller för läsande föräldrar för den delen. Det är ju trots allt utflyktstider även om inte vädret håller med om det.

Jag tycker att detta ska vara med:

  • Någon slags macka kanske tunnbrödsrulle, baguett eller limpmacka med falukorv. Alternativt en sallad om picknicken ska pågå lite längre i tid eller lite längre bort i kilometer.
  • Frukt som t ex skivad melon, jordgubbar, apelsin eller äpple.
  • Något drickbart: kaffe, varm oboy (om det är kallt ute), festis/saft eller kanske vin/champagne under speciella tillfällen.
  • Och givetvis något gott: kakor, kex, muffins etc.

Huvudsaken är att korgen innehåller lite av varje. Helst ska någon annan packa den så att det blir överraskning när en får dyka ner i korgen och se vad som finns inslaget i aluminium och papper (inte helt miljövänligt, ska försöka hitta alternativ till detta när det är dags för oss att ta ut Mini på utflykt). Nu blir det inte någon utflykt för vår del eftersom att jag knappt längre kan gå (har så ont i benen). Det blir en picknick på vår innegård och vid dåligt väder blir det på någons golv. Men det gör ingenting för jag vill ändå fira den Internationella picknickdagen.