Första dagen på föräldraledigheten

Om jag kan kalla det för föräldraledighet då jag varken har någon föräldrapenning (just nu) eller något barn (än) men hur som haver så har jag haft min allra första lediga dag. Hur har den då varit? Den kanske inte har varit fullt så ligga-i-sängen och vila-upp-sig-aktig som jag hade tänkt mig. Dock trodde jag väl knappast att jag skulle fixa att bara ligga i sängen en hel dag hur skönt det än är. Jag har nämligen passat på att göra lite saker som jag känner att jag ville kryssa av i fall att hon tittar ut (mer uppdatering om det neråt i inlägget).

Jag har alltså:
Ringt de flesta samtalen jag behöver ringa bl.a. banken.
Jag har varit hos Arbetsförmedlingen och skrivit in mig (för att få behålla den just nu vilande föräldrapenningen).
Jag har varit och tittat på hus, två gånger på samma dag på samma hus.
Jag har varit hos banken för rådgivning… (mer om det kan jag inget säga)
Dessutom hann jag med en liten fika hos Frida också och hennes småttingar Loke och Charlie (Charlie som är ganska ny i gamet, nästan 4 veckor gammal).

Handlar mat, lagat mat, ätit mat, vilat lite, pratat om drömmar. Nu hoppas vi att allt bara går som det ska.


 

Uppdatering angående graviditeten: 
Om man inte kände sig särskilt intresserad av min dag (ovanstående) så kanske man är mer intresserad av hur det går med graviditeten.

Jag är idag i vecka 37+3 med 17 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum. Enligt barnmorskan så trodde hon att det kanske kunde vara dags snart och det har ju på något vis etsat sig fast på hjärnan så nu går ju jag bara och väntar. Vilket nu börjar kännas som en riktigt dum idé. För bara för att barnmorskan tror något så kan ju ungen vänta in i det sista och då har jag ”väntat i onödan”. Nu försöker jag istället att inte fundera eller tänka allt för mycket på det. Men jag hoppas innerligt att det kommer igång av sig själv och att förlossningen flyter på fin fint när den väl sätter igång.

Idag har jag haft en eller två ”smärtliknande-saker” och haft sammandragningar utan smärta men med stenhård mage flera gånger. Den smärtliknande saken började smygandes i svanken för att stegra sig lite, hålla sig kvar en stund och sedan försvinna. Så här har det nu varit ett tag. Speciellt på kvällarna/nätterna. Jag får lite molnande värk som börjar antingen nere i magen eller i svanken och sedan försvinner den. Detta kommer dock ca två gånger/dag inte mer. Sammandragningarna, utan värk, kommer lite då och då men oftast om jag gör någon rörelse för fort eller springer i regnet mellan ICA och bilen (ingen bra idé i nionde månande, rekommenderas ej).

Jag undrar dock;
Beror det på glassen jag åt igår och kaffen jag fyllde på med idag att jag har ont i magen och diarré?
Beror det på att jag vilat lite för lite idag och jag därför fått ont i svanken?
Hur långt innan kan egentligen sammandragningar/förvärkar hålla på innan det verkligen är dags?
Är det dags nu?
Är det tecken på att det kommer vara dags om ett tag?
Jag vill nog inte det här längre, försent att ångra sig?
Vad spännande det ska bli när hon vill komma ut på riktigt! Kanske hon kan vänta till den 26e ändå, det funkar bäst när det gäller semestern.. och JA on and on it goes. Tankarna bara snurrar och snurrar.

Tror ni att det kan vara dags? Eller vill ni kanske gissa när det är dags? Vi kanske kan göra ett sånt gissningsinlägg =)
IMG_6890
Har också hämtat ut denna fina box med massor av roliga grejor i på posten idag. Denna beställde jag från babybox.se (detta är inte ett betalt inlägg, vilket inga av mina inlägg är hittills i och för sig).