Vi pratar redan om bajs dagligen

Ett av många samtalsämnen som tillkommer som nybliven förälder verkar vara den om bajsblöjans innehåll. Vilken konsistens bajset har, vilken färg och vilken lukt. Det här är vi redan vana vid, jag och André, då vi har en valp som haft problem med sin mage sedan vi hämtade honom. Dessutom har ju graviditeten och min förmåga att gå på toaletten tillfört en del till samtalsämnet.

Det här är nog inte den enda förändringen som sker i en nybliven förälders liv. Jag tror säkert att funderingarna kring hur föräldraskapet faktiskt kommer bli, hur det kommer påverka mig som individ och påverka oss i vårt förhållande till både varandra och andra snurrar runt i många blivande föräldrars huvuden. Jag har blivit tillfrågad hur jag vill vara/bli som förälder. Jag har även tänkt igenom detta själv. Det kan vara bland det svåraste frågorna att svara på då jag aldrig varit i den kommande situationen förut. Självklart tror jag att många förstagångs föräldrar och säkert andra-, tredje- och fjärdegångs för den delen funderar på hur en ska påverkas individuellt. Kanske tänker vi tankar som att vi inte vill förändras, att vi vill fortsätta vara den vi är, fast med barn. Så har i alla fall jag tänkt.

Jag och min sambo har båda två förstått att livet kommer att förändras och som det låter, ganska markant. Vi har ändå en önskan om att barnet ska få komma in i vårt liv och anpassa sig efter det. Vi vill fortsätta se möjligheterna i att kunna göra saker tillsammans, fortsätta vardagen på ett så smidigt sätt som möjligt och inte förändra vår relation till varandra för mycket. En förändring behöver givetvis inte vara negativ. Självklart kommer livet som familj att påverka och göra skillnad i det liv vi har nu. Men förhoppningarna och önskan finns om att vi ser lösningarna och inte begränsningar i det kommande livet som familj.

Jag litar dock på den unisona röst angående livet som familj och förälder, senast från kvinnan i kassan på Stadium. ”Det är underbart, självklart lite jobbigt men så värt det”. Jag har tilldelats lycka från alla möjliga håll och glädjen i människors ögon går inte att ta miste om när svaret på frågan ”när är det dags?” kommer. Att bli förälder, att skapa en familj tillsammans verkar vara något som många är överens om är det största som hänt i deras liv.

Därför är jag inte ett dugg orolig över att livet faktiskt kommer att förändras för oss inom kort. För som så många sagt till mig: När barnet kommer, det är då livet börjar. Så jag säger, låt livet börja!
IMG_5987
Denna har ni sett förut, men här väntade vi på att få se vår dotter för första gången. Det var liksom här graviditeten började på riktigt på något vis. Den blev i alla fall mer verklig. Snart blir även den här graviditeten till föräldraskapet. Och då är ju då det verkligen börjar.